Jump to content
Sykepleiediskusjon

Skal du ta svineinfluensa-vaksinen?


NurseB

Recommended Posts

Vaksinene har allerede begynt å komme, og jeg regner med at det er mange som har fått spørsmål om de ønsker å ta denne.

 

Jeg synes selv det er litt vanskelig,og er ikke 100% sikker på verken det ene eller det andre. Jeg er ung og tidligere frisk, og tenker litt sånn at en influensa skal jeg alltids klare å ri av, selv om den kanskje varer 1 dag eller 2 ekstra og er noe kraftigere enn hva jeg er vant med. Men så er det dette med at jeg jobber på sykehuset og derfor har pasientkontakt hver dag og er sånn sett i "faresonen". Og da tenker jeg først og fremst på at pasienter kan bli smittet hvis jeg er bærer av viruset. Er det da etisk korrekt å la være å ta vaksinen? Sannsynligvis ikke, men er det da etisk korrekt å ta en vaksine man egentlig ikke har lyst til og ta - og som man i verste fall kan få stygge bivirkninger av?

 

 

Skal du ta svineinfluensa-vaksinen?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig spørsmål....men bivirkninger i form av litt vondt i armen eller feber er ikke noe problem, og de sterkere reaksjonene er nå svært sjeldne. Jeg ville nok tatt vaksinen hadde det ikke vært for at jeg er ganske sikker på at jeg hadde svineinfluensa for en måneds tid tilbake (sjekket aldri, men har en kamerat som trodde han ble smitta av fetteren som var på 4h-leir). Er litt i kontakt med bl.a. nyretransplanterte å jobb og vil ikke ta sjansen på å utsette de for noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ta den, og har også fått anbefalt av barnelegen å vaksinere mine to astma-barn.

Vet foreløpig ikke om vi får vaksine via jobb, men det regner jeg egentlig med at vi får.

 

Jeg synes det er litt egoistisk å ikke ta denne vaksinen.

Hadde det vært en vanlig influensa, hadde jeg også takket nei, men man kan faktisk stoppe utviklingen av en pandemi dersom mange nok vaksineres.

Synes også det er litt skremmende (jeg er IKKE hysterisk anlagt altså ;) ), at det ser ut til at det er den yngre delen av befolkningen som rammes hardest, og at det har vært flere tidligere friske som har dødd. Dvs at argumentet om at man er frisk som en fisk, har godt immunforsvar etc, faktisk ikke holder.

 

Ved å ikke vaksinere seg, vil man også kunne være smittebærer og smitte personer i risikogrupper (feks mine barn :) ), selv om man ikke får sykdomsutbrudd selv.

 

Så, med tanke på at jeg jobber i helsevesenet, har barn med astma, har hatt litt luftveisproblematikk selv, og av hensyn til andre rundt meg, så har jeg altså tenkt å la meg vaksinere ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt til å ta vaksinen, selv om jeg ikke er i jobb for øyeblikket. Men jeg er allergisk mot formaldehyd så jeg må først forhøre meg om hva som da anbefales. Skal ringe folkehelsa på mandag.

Men nå er jeg jammen meg ikke sikker på om jeg rekker å få vaksinen før influensaen er i hus.PÅ jobben til mannen min er det influensasyke. I klassen til eldste sønnen min er det elever som er syke av influensa nå.

Nå er yngstemann langvarig syk så han er ikke på skolen, men også i hans klasse og skole har det vært påvist svineinfluensa blant lærere og elever denne uken. Så nå føler jeg at det brer om seg i nærmiljøet mitt.

 

Jeg legger ut link om dagens oppdatreing om anbefalt vaksinering fra folkehelseinstituttet: http://www.pandemi.no/pandemi/aktuelt/anbe..._a_h1n1__557194

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har ovesikt over hvor mange som har fått alvorlige bivirkninger eller er døde på grunn av vaksinen?

Jeg tenker på verdensbasis. Jeg prøvde å gå inn på WHO sine sider, men fant ikke noe om dette.

"As of 17 October 2009, worldwide there have been more than 414,000 laboratory confirmed cases of pandemic influenza H1N1 2009 and nearly 5000 deaths reported to WHO. "

(Kilde)

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur jeg kommer til å gjøre det. Jeg er nemlig sykepleiestudent så kommer jo i kontakt med pasienter på jobb og i praksis og er ofte i store folkesamlinger på skolen, så jeg føler meg litt forpliktet til det. Dessuten kan jeg liksom ikke få svineunfluensa og bli hjemme i 7 dager nå som jeg er i praksis ;)

Et spørsmål, noen som vet hvordan vaksinen settes?? Jeg har fått tilbud til å bli med å sette vaksinen selv i kommunen min, er det subkutant er det greit, men jeg syns intramuskulært er mer "skummelr". Alltid trudd de sattes subkutant i overarmen, men i sta når jeg så på tv satte de den intramuskulært så ble litt usiker!

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_banshee_*

Nå har jeg plutselig fått influensa for andre gang på to måneder, hvilket vil si at det er god sjanse for at en av dem er svineinfluensa, ikke sant? Er det noe jeg skal gjøre med det? De tar vel ikke folk inn for å sjekke om det er det nå, og jeg skal ikke jobbe på en stund...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar NurseB, men vet du også hvor mange som har dødd eller fått alvorlige komplikasjoenr av vaksinen. Jeg ble spurt om dette i går, en som ville vite konkret hvor mange som ikke hadde tålt vaksinen. Jeg prøvde å søke, men fant ikke noe.

Beklager, jeg var visst litt rask i avtrekkeren og trodde du lurte på hvor mange som døde av sykdommen. Men nå har jeg søkt litt og det var jammen ikke lett å finne noe. Kanskje man kunne kontaktet FHI?

 

 

Jeg har forøvrig bestemt meg for å ta den, fordi jeg jobber med pasienter hver dag. Men hvis jeg får Guillian-Barré eller andre stygge bivirkninger... Uff, da blir jeg forbanna.. Sjansene er jo små, og man må tro at man slipper unna med de mildeste bivirkningene.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg var visst litt rask i avtrekkeren og trodde du lurte på hvor mange som døde av sykdommen. Men nå har jeg søkt litt og det var jammen ikke lett å finne noe. Kanskje man kunne kontaktet FHI?

 

 

Jeg har forøvrig bestemt meg for å ta den, fordi jeg jobber med pasienter hver dag. Men hvis jeg får Guillian-Barré eller andre stygge bivirkninger... Uff, da blir jeg forbanna.. Sjansene er jo små, og man må tro at man slipper unna med de mildeste bivirkningene.

 

 

Det er vel rimelig mye større sjanse for å få GBS etter gjennomgått sykdom, ifht etter vaksine.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg plutselig fått influensa for andre gang på to måneder, hvilket vil si at det er god sjanse for at en av dem er svineinfluensa, ikke sant? Er det noe jeg skal gjøre med det? De tar vel ikke folk inn for å sjekke om det er det nå, og jeg skal ikke jobbe på en stund...

Stakkars deg da, som er syk!

Ja det er jo trolig du har svineinfluensa. De sier vel at det er den influensaen som dominerer nå, det er vel knapt annen influensa.

Nei, nå har de sluttet å sjekke folk for svineinfluensavirus. Så nå må man bare leve i uvisse. Veldig dumt, for hadde man visst så hadde man jo sluppet vaksinen.

Det er jo ikke så mye å gjøre annet enn å ta det med ro og stelle pent med deg selv. Men hvis du er skikkelig dårlig så kan du jo ringe legen og spørre om du kan få Tamiflu.

Håper du snart er frisk igjen :)

 

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg var visst litt rask i avtrekkeren og trodde du lurte på hvor mange som døde av sykdommen. Men nå har jeg søkt litt og det var jammen ikke lett å finne noe. Kanskje man kunne kontaktet FHI?

 

 

Jeg har forøvrig bestemt meg for å ta den, fordi jeg jobber med pasienter hver dag. Men hvis jeg får Guillian-Barré eller andre stygge bivirkninger... Uff, da blir jeg forbanna.. Sjansene er jo små, og man må tro at man slipper unna med de mildeste bivirkningene.

 

Du fant ikke noe du heller om dødsfall knyttet til vaksinen... Jeg får søke litt til, for det må jo stå et sted. Men flott om dere sier ifra hvis dere finner noen statistikker.

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg da, som er syk!

Ja det er jo trolig du har svineinfluensa. De sier vel at det er den influensaen som dominerer nå, det er vel knapt annen influensa.

Nei, nå har de sluttet å sjekke folk for svineinfluensavirus. Så nå må man bare leve i uvisse. Veldig dumt, for hadde man visst så hadde man jo sluppet vaksinen.

Det er jo ikke så mye å gjøre annet enn å ta det med ro og stelle pent med deg selv. Men hvis du er skikkelig dårlig så kan du jo ringe legen og spørre om du kan få Tamiflu.

Håper du snart er frisk igjen :)

 

God bedring!

 

Tusen takk:) Det går sånn tålig bra, men det er litt dårlig timing nå som de trenger ekstrahjelp på sykehuset.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar NurseB, men vet du også hvor mange som har dødd eller fått alvorlige komplikasjoenr av vaksinen. Jeg ble spurt om dette i går, en som ville vite konkret hvor mange som ikke hadde tålt vaksinen. Jeg prøvde å søke, men fant ikke noe.

 

En kvinne i 20-årene fra Oslo døde lørdag, tre dager etter å ha blitt vaksinert mot svineinfluensa. Hun hadde underliggende hjertesykdom, så det er ikke noen sikker sammenheng med vaksinen. ...Men litt spesielt er det jo :)

Les mer her

Link to comment
Share on other sites

Ja huff... dette var jo ille. Men vi får vel håpe og tro at der er som de sier en annen årsak til dødsfallet enn denne vaksinen. Så de hadde hatt fire liknende tilfeller i Sverige. Men der kom man vel fremt til at det var andre årsaker til at de døde enn vaksinen.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har ovesikt over hvor mange som har fått alvorlige bivirkninger eller er døde på grunn av vaksinen?

Jeg tenker på verdensbasis. Jeg prøvde å gå inn på WHO sine sider, men fant ikke noe om dette.

 

Ja her fant jeg ihvertfall oversikten i Norge, hvis flere skulle være interessert : http://www.legemiddelverket.no/templates/I...e____80994.aspx

Men savner fortsatt en slik oversikt fra hele verden, så om noen skulle vite noe, så si ifra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy