Cathrine Posted June 23, 2010 Report Share Posted June 23, 2010 Kandidatens trøst-pasientens mareritt heter denne artikkelen i legetidskriftet http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1988939 De viser til at valg av v. cephalica ved venepunksjon kan føre til skade av nervus radialis. Noe som kan føre til kronisk og invalidiserende smerte. Jeg henter et lite sitat fra artikkelen: •Ved kanylering av vener og arterier er det risiko for samtidig skade av nervestrukturer •Distale del av v. cephalica («kandidatens trøst») bør ikke være førstevalg ved kanylering •Sykehusavdelinger bør etablere gode rutiner som kan redusere risikoen for nerveskade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nella Posted June 24, 2010 Report Share Posted June 24, 2010 Dette var ikke jeg klar over. Takk for informasjonen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
banshee Posted June 25, 2010 Report Share Posted June 25, 2010 Dette var ikke jeg klar over. Takk for informasjonen! Samme her. La inn to i dag og unngikk den venen, til tross for at det var det mest fristende å gjøre! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted June 26, 2010 Author Report Share Posted June 26, 2010 Samme her. La inn to i dag og unngikk den venen, til tross for at det var det mest fristende å gjøre! Så bra jeg la ut denne artikkelen da Det var nytt for meg også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beth Posted July 7, 2010 Report Share Posted July 7, 2010 Nytt for meg også. Har tatt det opp med flere sykepleiere på jobb og ingen av dem var klar over dette heller............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laarista84 Posted November 12, 2010 Report Share Posted November 12, 2010 Dette visste ikke jeg heller, og lærerne har heller ikke nevnt noe om dette.. Det er i slike tilfeller viktigheten av faglig oppdatering viser seg Link to comment Share on other sites More sharing options...
NurseB Posted November 13, 2010 Report Share Posted November 13, 2010 Som alle andre her inne var heller ikke jeg klar over det, men "kandidatens trøst" har alltid vært sistevalg når jeg velger vene. Det har liksom bare blitt sånn uten at jeg egentlig kunne gi noen god begrunnelse for det. Men nå fikk jeg jammen det Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted November 16, 2010 Report Share Posted November 16, 2010 oi! ja det var nyttig informasjon!! takk! den skal jeg henge opp på jobben har vel egentlig aldri sett at noen har lagt inn der men greit å vite! Link to comment Share on other sites More sharing options...
julias Posted December 4, 2010 Report Share Posted December 4, 2010 Huff da. dette ante jeg ikke. legesekretærer strever ofte med meg og jeg har da tilbudt meg at de kan benytte den venen. Men ikke nå lenger. Blir heller stukket mange ganger fremfor de konsekvensene som ble beskrevet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted November 26, 2017 Author Report Share Posted November 26, 2017 Brukes "kandidatens trøst" fortsatt som førstevalg? Hvordan er det der dere jobber? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest En sykepleier Posted December 1, 2017 Report Share Posted December 1, 2017 Bruker aldri den, har aldri gjort det heller, for der jeg jobber har vi snakket om akkurat dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sanna Posted December 16, 2017 Report Share Posted December 16, 2017 Synes ikke det er noe trøst, det er andre vener som er lettere å finne ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.