Jump to content
Sykepleiediskusjon
Sign in to follow this  
Cathrine

Innleggelse av veneflon og valg av "kandidatens trøst"

Recommended Posts

Kandidatens trøst-pasientens mareritt heter denne artikkelen i legetidskriftet http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1988939

De viser til at valg av v. cephalica ved venepunksjon kan føre til skade av nervus radialis. Noe som kan føre til kronisk og invalidiserende smerte.

Jeg henter et lite sitat fra artikkelen:

•Ved kanylering av vener og arterier er det risiko for samtidig skade av nervestrukturer

•Distale del av v. cephalica («kandidatens trøst») bør ikke være førstevalg ved kanylering

•Sykehusavdelinger bør etablere gode rutiner som kan redusere risikoen for nerveskade.

Nytt for meg også. Har tatt det opp med flere sykepleiere på jobb og ingen av dem var klar over dette heller.............

Som alle andre her inne var heller ikke jeg klar over det, men "kandidatens trøst" har alltid vært sistevalg når jeg velger vene. Det har liksom bare blitt sånn uten at jeg egentlig kunne gi noen god begrunnelse for det. Men nå fikk jeg jammen det :)

Huff da. dette ante jeg ikke. legesekretærer strever ofte med meg og jeg har da tilbudt meg at de kan benytte den venen. Men ikke nå lenger. Blir heller stukket mange ganger fremfor de konsekvensene som ble beskrevet.

Guest En sykepleier

Bruker aldri den, har aldri gjort det heller, for der jeg jobber har vi snakket om akkurat dette.

Your content will need to be approved by a moderator

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Important Information

Privacy Policy