Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jobb ved siden av studier..


Jim

Recommended Posts

Hei. Gutt 21 år, vurderer sykepleierutdannelse til høsten, og har et spørsmål til dere som studerer: Jobber dere noe ved siden av studiene, eller går all tid med til å lese? Har en veldig grei deltidsjobb i butikk, men lurer på om jeg vil ha tid til å jobbe ved siden, Går det greit å leve kun på studielånet? Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

ah så bra med gutter som vil søke seg til sykepleien!!

 

jeg jobbet hver 3.helg på sykehjem gjennom hele studiet i tillegg til at jeg fikk barn ;)

 

jeg jobbet knallhardt men det skal sies at jeg er en stor nerd også da ;)

 

 

det er litt forskjellig hvor mye folk føler de trenger å jobbe ved siden av. kommer ann på flere faktorer som husleie, mye/lite på byen, mye/lite shopping, osv....

 

men det er kriminelt lite man får i studielån så man MÅ jobbe ved siden av dessverre...man bruker endel på bøker i begynnelsen men dette roer seg heldigvis, prøv å få tak i brukt!!

 

lykke til og håper du velger sykepleien!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber annenhver helg på en ortopedisk avdeling, funker helt fint for meg altså ;) Har søkt på gastrokirugen og har planer om å jobber der også ved behov.

 

Hvor har du tenkt å studere? Kommer helt an på byen, men kjenner mange som klarer seg på studielån i Oslo ;)

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste jobber litt ved siden av studiene. Det vanligste er hver 3. helg på sykehjem eller sykehus (f.o.m. 2. studieår), men det er også en del som har lørdagsjobber i butikk.

 

Man kan klare seg på studielån, men da man være økonomisk. 6000 er tross alt ikke så mye når man må betale 3-4000 i husleie, + regninger, mat og andre nødvendige ting.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste jobber litt ved siden av studiene. Det vanligste er hver 3. helg på sykehjem eller sykehus (f.o.m. 2. studieår), men det er også en del som har lørdagsjobber i butikk.

 

Man kan klare seg på studielån, men da man være økonomisk. 6000 er tross alt ikke så mye når man må betale 3-4000 i husleie, + regninger, mat og andre nødvendige ting.

 

Hvor har du det fra at det er vanlig å jobbe hver 3.helg på sykehjem? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra at det er vanlig å jobbe hver 3.helg på sykehjem? ;)

De fleste medstudentene mine gjør det, og jeg har hørt fra andre sykepleiestudenter også. Det er kanskje mest vanlig første året man går sykepleien, og så går man over til å jobbe på sykehus/hjemmesykepleien når man har fått litt mer kompetanse. Selv om jeg har den erfaringen at det er vanlig så er det ikke sikkert det er sånn for alle ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
kanskje av erfaring? kanskje mange av hennes medstudenter jobbet hver 3. helg på sykehjem? det gjorde mange av de jeg gikk med...

 

Jeg jobbet mye mer enn hver 3. helg...

Bandt meg aldri til fast helgestilling da, men jobbet stort sett hver helg og hele sommeren!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Går 2.året og jobber på kirurgisk sengepost annenhver - hver 3.helg, alt ettersom behov for ekstravakter og mitt behov for penger er der. Selv har jeg fått mye ut av å jobbe fagrelatert ved siden av, ettersom det har gått fortere fra undervisning i et emne til å faktisk få se "det" bli gjort ute i den virkelige verden.

 

Jeg kjenner absolutt ingen som studerer, sykepleie eller noe annet, som ikke jobber ved siden av, eller får en viss pengestøtte hjemmefra på toppen av studielånet. Kjenner derimot folk som blåser fullstendig i studielån og finansierer hele løpet selv. Dette er dog supermennesker. Jeg får ca 6300,- i måneden, vet dessverre ikke hva normalen er, ettersom jeg flyttet et godt stykke for å studere, men 6300,- er ufattelig lite, og du får en viss forståelse for hvordan det er å være fattig om du kun skal leve på Lånekassen.

 

Mvh. Arild

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy