Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvor kan en sykepleier jobbe?


Darunia

Recommended Posts

Jeg har nå vært utdannet sykepleier i omtrent 7 mnd.. Jeg sliter med å finne ut hvor jeg hører hjemme

 

Jeg er rimelig fersk i gamet, og jobber på en akuttpost i psykiatrien. Jeg trives sådan, og utfordringene er mange og jeg lærer og lærer. Men samtidig har jeg endelig innsett at underbevisstheten min har prøvd å fortelle meg noe.. Jeg trives ikke godt nok.. Jeg har hele tiden visst at jeg ikke er den sykepleieren som vil løpe rundt på sykehus, sykehjem eller hjemmetjenesten.. Jeg vil noe anderledes. Min sterke side er nok den mellommenneskelige..

 

Samtidig har jeg begynt å få kroppslige plager som ser ut til å vedvare, noe som er mildt sagt surt, da jeg er 24 år og skal jobbe i mange år fremover.. De er ikke så gal at jeg må slutte å jobbe som sykepleier, men jeg mistenker jeg må tenke litt alternativt? Da helst kun dagvakter og ikke må ha en plass hvor jeg kan ende opp med å sitte på en skjerming eller ha "vakt" over en veldig syk pasient. Saken er kjedelig, jeg må ha muligheten å kunne løpe på toalettet innimellom.. Det ser jeg at kan være vanskelig på akuttpost hvor noen pasienter trenger skjerminger, fotfølging, tett oppfølging.. Jeg kan ikke bare løpe på do i tide og utide.. Det går ut over meg, pasienten og de jeg jobber med..

 

Så jeg lurer.. Hvor kan man egentlig jobbe som sykepleier? Mulighetene er jo uendelige virker det som, noe jeg elsker! Vær så snill å pøs ut med alle muligheter der kommer på, om det er sykepleier på legekontor! (Kan man jobbe der?), eller jobber hvor man ikke helt tenker at en sykepleier jobber..

Forresten, hvordan blir man en bedriftsykepleier og hva innebærer (ansvarsområder og oppgaver) egentlig det å jobbe som sykepleier i fengsel?

 

Mange spørsmål her.. Men håper på svar=)

Link to comment
Share on other sites

Hva med å utdanne deg videre innen psykiatri? Og jobbe på en poliklinikk, eller i fengsel som du var inne på. Vi har forresten en fengselsykepleier her med brukernavnet tvilling.

Det er jo mye man kan bli, hva med diabetessykepleier, uroterapeut, stomisykepleier osv. Jordmor er også et alternativ og jobbe med ultralyd eller svangerskapskontroller. Egentlig er det mange muligheter, dette er bare noen jeg kom på nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Så fint at det var laget en sånn tråd, som tar opp dette med hvor man kan jobbe som sykepleier. Det virker som det er så uendelig mange muligheter! Men så er det vanskelig å få hostet opp alle mulighetene og å skrive de ned på ark. Så jeg håper du får mange forslag her.

For min del så er jeg ny på forumet, og jeg går 1. året sykepleie. Jeg lurer på om det er vanlig at sykepleiere jobber på ambulanser/ambulansehelikopter, ambulansefly, ambulansebåter osv? Er litt interessert i førstehjelp og den biten som skjer før et menneske ankommer sykehuset (prehospitalt). Så har bare tenkt lite grann på dette i det siste, men er enda åpen for hvor jeg vil ha min arbeidsplass når jeg en gang blir ferdig med utdanningen. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig velkomst, Cathrine!

Nå har jeg sett gjennom den tråden du linket til. Mye nyttig informasjon der. Jeg fullførte videregående jeg også, og tenkte at jeg ikke orket å begynne på nytt på Vg1 helse og sosial og så videre på ambulansefagene for så å gå i lærling i 2 år. Så derfor tar jeg sykepleien, siden man har mulighet til så mye, og man har mulighet til å få seg ny arbeidsplass hvis man blir lei av å være på ett sted f.eks. Eller hvis man må bytte arbeidsplass enten pga. psykiske eller fysiske forhold.

Anestesisykepleier har jeg faktisk ikke tenkt på! Skal sjekke ut mer om det nå. Tusen takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg syns at sykepleierutdanning og sykepleie yrke er verste jobb i Norge. Alle sier at en sykepleier har flere alternativer for å finne jobb men det er bare tull. En sykepleier bare MÅ jobbe enten på sykehus eller sykehjem. Søstera mi er ny utdanne sykepleier men hun liker ikke å jobbe som sykepleier. Hun valgte et feil fag. Hun ønsker å jobbe på kontor foreksempel i NAV osv. men hun tror at det er umulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns at sykepleierutdanning og sykepleie yrke er verste jobb i Norge. Alle sier at en sykepleier har flere alternativer for å finne jobb men det er bare tull. En sykepleier bare MÅ jobbe enten på sykehus eller sykehjem. Søstera mi er ny utdanne sykepleier men hun liker ikke å jobbe som sykepleier. Hun valgte et feil fag. Hun ønsker å jobbe på kontor foreksempel i NAV osv. men hun tror at det er umulig.

 

Neida :) Jeg har jobbet med sykepleiere både i Bufetat (statlig barnevern, familieveiledning) og på kommunalt krisesenter for voldsutsatte. Her jobbet de som miljøterapauter og primærkontakter, med oppgaver som (i sistnevnte tilfelle) ligner veldig på de i NAV. Dessuten kan sykepleiere jobbe i kommuneadministrasjonen, bedriftshelsetjenesten, psykiatriske avdelinger osv..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ingen som har flere tips om hvor man kan jobbe som sykepleier? Jeg vil heller ikke være sykepleier som jobber på sykehus, sykehjem eller hjemmetjenesten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest forsikringssykepleier

Er utdannet sykepleier selv å har vært noen år i gamet =) som spl kan en jobbe som forsikringsagent hos de store forsikringsselskapene. Di ser da helst til at en har relevant erfaring fra enten ambulansen, akutt/obs post, intensiv. Men det er fremdeles en mulighet. En har legevakt, bedrifthelsetjenester (som igjen kan videre utdanne seg innenfor HMS), helsestasjoner, fengsler, barnehager. Å innenfor disse er valgmulighetene uendelige =) selv jobber jeg innen ulykke og uføreskader hos gjensidige. Kjempe spennende jobb, der en for bruke faget på en litt annen måte.

 

Å vil bare rette på en liten ting her. At folk er så trangsynte at de tror at sykepleiere kun skal jobbe på sykehus eller sykehjem, er en ting som er helt feil. Sykepleiere har et mangfold med muligheter, og en av de mest fleksible yrkene i forhold hva du kan jobbe innen. Det er egentlig bare fantasien som setter begrensninger. Det er mange arbeidsplasser som setter pris på en sykepleier blandt seg =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Til deg som jobber på legevakten (husker ikke hva du kaller deg), eller andre for den saks skyld:

 

Hvordan er arbeidstidene når man jobber på legevakten?

Hva er arbeidsoppgavene?

Kan man jobbe der som nyutdannet eller bør man ha mye erfaring?

 

Veeeldig takknemlig for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har 2 medsøstre som jobber på legevakt, begynte der som nyutd. Det er todelt turnus. Oppgaven vil varierer fra hvilken avd en havne på, eks stelle sår el ass.legen ved sårstell på såravd. Noen besvarer tlf og sitter vakt i skranken ellers jobber noen på observasjonspost.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er mange steder man kan jobbe, men synes det er så lite som lyses ut av sykepleierstillinger annet enn de vanlige på sykehus og sykehjem (f.eks forsikring, bufetat, poliklinikk, fengsel, skole)... Virker som man skal være ganske heldig om man kommer over en slik jobb (hvis det er det man vil ha da;) )

Link to comment
Share on other sites

Guest Stine Syversen

Det er ganske sant at jobbmulighetene for for sykepleiere kan virke litt reduserte i forhold til hvordan det burde være. Men som sagt i en post litt høyere oppe så er det kun fantasien som setter grenser for hva man kan jobbe med og at det er sikkert mange som kan tenke seg å ha en sykepleier jobbende hos seg, Enten det er i fengsel, skolesykepleier, offentlige kontorer (nav f.eks). etc. jeg kom over en side hvor man kan overvåke ulike stillinger innen sykepleie å få mail tilsendt om en stilling jeg var ute etter skulle dukke opp. http://www.medrec.no Ganske genialt egentlig.

Link to comment
Share on other sites

På grunn av høy diskriminering i Norge, får en sykepleier med innvandrerbakgrunn (som meg) aldri jobb veldig lett på sykehus eller poliklinikker osv. Vi får jobb mest på sykehjem og bare "vasker rumpe" hver eneste dag uten å lære noe, uten å gjøre faglige ting. Derfor er jeg svært angrer med sykepleierutdanning i dette landet og anbefaler ingen å bli sykepleier i Norge spesielt, innvandrere.

Link to comment
Share on other sites

Neida :) Jeg har jobbet med sykepleiere både i Bufetat (statlig barnevern, familieveiledning) og på kommunalt krisesenter for voldsutsatte. Her jobbet de som miljøterapauter og primærkontakter, med oppgaver som (i sistnevnte tilfelle) ligner veldig på de i NAV. Dessuten kan sykepleiere jobbe i kommuneadministrasjonen, bedriftshelsetjenesten, psykiatriske avdelinger osv..

 

Kanskje... men for innvandrere (som sykepleiere) finnes ikke en jobb i kommuneadministrasjonen, eller de stedene som du har nevnt. Etniske norske sykepleiere er som en Mafia på sykehus og flere steder.... For sykepleiere med innvandrerbakgrunn, er de velkomne til bare SYKEHJM og STELLE

Link to comment
Share on other sites

Kanskje... men for innvandrere (som sykepleiere) finnes ikke en jobb i kommuneadministrasjonen, eller de stedene som du har nevnt. Etniske norske sykepleiere er som en Mafia på sykehus og flere steder.... For sykepleiere med innvandrerbakgrunn, er de velkomne til bare SYKEHJM og STELLE

 

Det stemmer ikke etter min erfaring, Har jobbet med mange sykepleiere med innvandrerbakrunn både på sykehus og i sykehjem, og det er faglig dyktige sykepleiere, stort sett alltid! De gjør det samme som norske sykepleiere, og jeg har samarbeidet mye med de!

Link to comment
Share on other sites

På grunn av høy diskriminering i Norge, får en sykepleier med innvandrerbakgrunn (som meg) aldri jobb veldig lett på sykehus eller poliklinikker osv. Vi får jobb mest på sykehjem og bare "vasker rumpe" hver eneste dag uten å lære noe, uten å gjøre faglige ting. Derfor er jeg svært angrer med sykepleierutdanning i dette landet og anbefaler ingen å bli sykepleier i Norge spesielt, innvandrere.

 

Har selv jobbet med flere innvandrere på sykehus, og det har gått veldig fint -så lenge man snakker norsk! :)

Synes det blir litt feil å si at man ikke lærer noe på sykehjem, de eldre som bor der har jo som oftest mange og sammensatte sykdommer, og det er flere sykepleieprosedyrer og medisiner man må ha oversikt over. Synes faktisk det kan være et større ansvar å jobbe på sykehjem enn på sykehus!

En måte å komme innenfor sykehuset, er jo å starte med å ta ekstravakter, da blir du etterhvert kjent på avdelingene du jobber ekstra på, og har større sjanse til å få jobb når det blir et ledig vikariat. En kjent ekstravakt (som er flink) blir jo gjerne heller vurdert til en stilling enn en ukjent søker utenfra. Dette kan jo være grunnen til at du ikke har fått stillinger du har søkt på sykehuset, fordi det har vært for mange interne/kjente/mer erfarne søkere.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke etter min erfaring, Har jobbet med mange sykepleiere med innvandrerbakrunn både på sykehus og i sykehjem, og det er faglig dyktige sykepleiere, stort sett alltid! De gjør det samme som norske sykepleiere, og jeg har samarbeidet mye med de!

 

Du har ikke lest min kommentar dyktig. jeg har sagt at vi som innvandrere ikke har prioritet som norske(på sykehus). Det har skjed for meg og jeg synes at den som sier , ikke stemmer. Jeg vet at de er dyktige og flinke. Din opplevelse er sånn men jeg har oppleved helt annerledes. Spesielt når det gjelder innvandrere fra første generasjoner. Hva mener du " Det stemmr ikke" ? Lyver jeg?

Link to comment
Share on other sites

Har selv jobbet med flere innvandrere på sykehus, og det har gått veldig fint -så lenge man snakker norsk! :)

Synes det blir litt feil å si at man ikke lærer noe på sykehjem, de eldre som bor der har jo som oftest mange og sammensatte sykdommer, og det er flere sykepleieprosedyrer og medisiner man må ha oversikt over. Synes faktisk det kan være et større ansvar å jobbe på sykehjem enn på sykehus!

En måte å komme innenfor sykehuset, er jo å starte med å ta ekstravakter, da blir du etterhvert kjent på avdelingene du jobber ekstra på, og har større sjanse til å få jobb når det blir et ledig vikariat. En kjent ekstravakt (som er flink) blir jo gjerne heller vurdert til en stilling enn en ukjent søker utenfra. Dette kan jo være grunnen til at du ikke har fått stillinger du har søkt på sykehuset, fordi det har vært for mange interne/kjente/mer erfarne søkere.

 

Jeg forstår ikke, hvorfor dere ikke leser kommentarene mine dyktige ?! Har jeg sagt at å jobbe med sykepleiere med innvandrerbakgrunn er problem? og jeg har ikke skrevet at man kan snakke Kinesisk på sykehus i Norge !! Jeg snakker om diskriminering som har skjed for meg. Jeg er helt uenig med deg om sykehjem. Man lærer litten på sykehjem og det er stor forkjell mellon sykehus og sykehjem. Men jeg er enig at man har større ansvar på sykehjem enn sykehus fordi du må vaske FLERE RUMPER , plus... å dele medisiner og dokumentasjon !!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke, hvorfor dere ikke leser kommentarene mine dyktige ?! Har jeg sagt at å jobbe med sykepleiere med innvandrerbakgrunn er problem? og jeg har ikke skrevet at man kan snakke Kinesisk på sykehus i Norge !! Jeg snakker om diskriminering som har skjed for meg. Jeg er helt uenig med deg om sykehjem. Man lærer litten på sykehjem og det er stor forkjell mellon sykehus og sykehjem. Men jeg er enig at man har større ansvar på sykehjem enn sykehus fordi du må vaske FLERE RUMPER , plus... å dele medisiner og dokumentasjon !!!

 

...Har du tenkt på om dine holdninger kan være grunn til at du ikke har fått jobb på sykehus?

Link to comment
Share on other sites

...Har du tenkt på om dine holdninger kan være grunn til at du ikke har fått jobb på sykehus?

 

Hva mener du? Har du fått medisinene dine i dag? Jeg sender elektronisk søknad. Ingen vet hvordan jeg er og hvordan min holdning er, men jeg får avslag. Det heter DISKRIMINERING OG RASISME. Hvis du ikke forstår det, er det ditt problem. Husk: du må skrive en kommentar på en høflig måte. setningen din" Har du tenkt på om dine holdninger kan være grunn til at du ikke har fått jobb på sykehus?" er svært uhøflig og umoralsk. Er du en sykepleier? Har du hørt om etikk? For en sykepleier !!!1

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy