Jump to content
Sykepleiediskusjon

Desinfeksjon av hud


Guest Nina

Recommended Posts

Guest Nina

Hei, Lurer bare på hvorfor trenger man ikke å desinfisere hud før Insulin og Fragmin? Pleier dere å desinfisere hud før andre injeksjoner og evt. med hva?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Desinfeksjon av hud

  • ved venepunksjon og før intradermale, subkutane eller intramuskulære injeksjoner er det ikke dokumentert at desinfeksjon før prosedyrene reduserer infeksjonsrisikoen.
    Ut fra et føre-var prinsipp anbefales likevel desinfeksjon av huden før man utfører prosedyrene i helseinstitusjoner. Korttidsvirkende huddesinfeksjonsmiddel (alkoholer) er tilstrekkelig.
  • huddesinfeksjon er nødvendig før penetrasjon av huden med intravaskulære katetre som ikke skal fjernes umiddelbart. Jo lengre tid fremmedlegemet skal ligge under huden, jo grundigere desinfiseres det. Huddesinfeksjonsmiddel med både korttids- og langtidseffekt (f.eks. klorheksidinsprit) benyttes.
  • preoperativt og før invasive radiologiske prosedyrer desinfiseres huden grundig etter virksomhetens retningslinjer. Huddesinfeksjonsmiddel med både korttids- og langtidseffekt (f.eks. klorheksidinsprit) benyttes.
  • hud som er synlig tilskitnet vaskes alltid først og desinfiseres deretter før penetrasjon (http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5077:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82615::1:6043:10:::0:0#eHandbook8261511)

 

Personlig er jeg litt sløv så jeg må innrømme at jeg ikke gjør det ved sc administrasjon, men ved alt annet (IM/IV etc) så bruker jeg klorhexidin på kompress.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Desinfiserer kun ved i.m. og i.v. Har selv nettopp operert et kne, og satte da klexane på meg selv, det var egentlig litt greit å prøve å være pasient selv en gang, for å kjenne på hvordan det er å være nødt til å la andre hjelpe seg, og for å kjenne på hvordan det er når andre setter sprøyter på seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk det enkelte sykehus som definerer hvilken prosedyre man skal følge. Det samme er det vel i kommunen.

 

Sykehuset hvor jeg jobber har som skriftlig regel at all punktering av hud skal først desinfiseres med Klorhexidin.

 

Men vi er nok flere som kun bruker en liten "spritlapp"......... Gammel vane.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy