Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvor mye urin i blæren har vi når vi kjenner trang?


Merete

Recommended Posts

Leste at hvis det var mer enn 400 ml så ville blæren automatisk tømme seg selv. Dette kan vel ikke stemme? Har selv opplevd å kateterisere pasienter som faktisk har over 500 ml i blæren, noe som gjør at vi må kateterisere i to omganger.

Noen her som vet hvor mange ml det er i blæren når vi må tisse (for de uten noen sykdommer i urinveiene så klart).

Link to comment
Share on other sites

Jet har lært at vi kjenner svak trang ved 150 ml, ved 250 til 300ml vanlig trang og over 400 ml sterk trang.

 

 

Ja, ved ca 300 ml kjenner man trang til å late vann. Dersom urinblæren hadde tømt seg automatisk ved 400 ml hadde vi vært inkontinente alle som èn :)

Link to comment
Share on other sites

Vi har for tiden en kvinnelig pasient som tisser gjennomsnittelig 750 ml hver gang hun må tisse - behovet melder seg faktisk ikke før ca. dette tallet!! Det meste vi har målt henne til ( hun tisser i beger, så vi får målt ), er 1100 ml ved ett enkelt toalettbesøk....??!! Dette synes jeg var veldig mye, men legen synes visst at det var litt over gjenomsnittet, men ikke overveldende mye.......??! ( Kvinnelig pasient er 48 år gammel, og ellers frisk )

Link to comment
Share on other sites

Vi har for tiden en kvinnelig pasient som tisser gjennomsnittelig 750 ml hver gang hun må tisse - behovet melder seg faktisk ikke før ca. dette tallet!! Det meste vi har målt henne til ( hun tisser i beger, så vi får målt ), er 1100 ml ved ett enkelt toalettbesøk....??!! Dette synes jeg var veldig mye, men legen synes visst at det var litt over gjenomsnittet, men ikke overveldende mye.......??! ( Kvinnelig pasient er 48 år gammel, og ellers frisk )

 

 

Enig med deg at det var veldig mye :) Men hvorfor begynte dere å måle urinmengden på denne damen?

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om jeg også har hørt 300 ml en gang i tiden......................., men jeg tror det er mer individuelt enn det.

Litt med hvor elastisk den enkeltes blærevegg er. Hva man har drukket, hvilken tid på døgnet det er, hva man gjør/ikke gjør, distraksjoner etc etc....

Jeg går ofte på do når jeg står opp ved 5.30. tiden og så ikke kjenne tissetrang før jeg kommer hjem på ettermiddagen ved 15.30 -16.00 tiden, selv om jeg har drukket masse i mellomtiden. Men når jeg da begynner å kjenne etter så får jeg fort kjempespreng...........

 

Eldre har ofte mindre elastiske blærevegger enn yngre og må derfor ofte tisse hyppigere, altså at de får trangen tidligere.

Andre tisser sjeldent, men godt over literen hver gang.

Jeg har også pasienter som tisser 11-1200 ml hver gang (men da sjeldnere).

Tror alt sammen er normalt. Det er bare variasjoner................

 

Har aldri opplevd på verken meg selv eller andre at blæren tømmes automatisk ved 400 ml...........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det meste jeg har målt er 0,6 liter. Da hadde jeg ventet lenge med å tisse pga spilling på dataen. Målte fordi jeg skulle til urolog neste morgen.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at det er normalt å tisse ca 1,8 liter urin i døgnet. Dere kan jo selv måle ved å tisse i halvlitersmål og notere ned hver gang i 24 timer. Vil jo selvsagt variere litt om man drikker mer enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har for tiden en kvinnelig pasient som tisser gjennomsnittelig 750 ml hver gang hun må tisse - behovet melder seg faktisk ikke før ca. dette tallet!! Det meste vi har målt henne til ( hun tisser i beger, så vi får målt ), er 1100 ml ved ett enkelt toalettbesøk....??!! Dette synes jeg var veldig mye, men legen synes visst at det var litt over gjenomsnittet, men ikke overveldende mye.......??! ( Kvinnelig pasient er 48 år gammel, og ellers frisk )

 

Kanskje hun har pådratt seg urinretensjon? De kjenner jo vanligvis ikke vannlatingstrang før det er veldig store mengder..Har vært borti en ung pasient med dette som trengte permanent urinkateter. Grusomt :/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Guest

He he jeg ble operert i går. Da målte de 952 ml med ultralyd. Jeg klarte utrolig nok å få det ut med bekken. Operasjonen hadde ingenting med urinblæren å gjøre altså. Jeg ville bare forklare at det var plass til så mye. Kvinne 39

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest Guest

Jeg har veiet meg før og etter urinering. Og gikk ned 1,2 kg i urin. uten å ligge på sykehus eller ha noen form for sykdom. Gjør det hver morgen. Mann 35

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Tidl. Traumepasient

Når jeg lå på sykehuset sist måned tissa jeg i flaske med måling på siden, var rundt 750 mL i flasken da jeg var ferdig FYI.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Wokka

Vi lærte på studiet at en normalt kjenner trang til vannlating når en har 250-300 ml i blæren, men det finnes alltid unntak fra regelen :) Jeg jobber på sengepost for nyrepasienter og har observert mye forskjellig der.
Blærescannet en pasient for >2000 ml. Hun kjente ingen trang til å måtte gå på toalettet.
Hun fikk innlagt ett urinkateter som ble tømt for nærmere 3 000 før posen løsnet og det var urin all over..
Men dette er jo ikke normalen. Normalen er vel sikkert rundt 300 + -

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ett spørsmål; tenker dere som har svart her at det er helt normalt å sammenligne helt friske mennesker med pasienter som er innlagt på sykehus eller en annen helseinstisusjon når det kommer til mengden urin? Hvis ja; Selv når denne urinmengden måles fordi man enten skal bekrefte eller avkrefte sykdommer/komplikasjoner?

 

Hvis nei; har dere noen forskningsdata på tallene (mengden) uten sykdom eller betydningsfulle symptomer tilstede?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy