Guest Naked Eye Posted March 4, 2011 Report Share Posted March 4, 2011 Heisann her i mange kurver at det står "vesp" istedefor klokkeslett gitt medikamenter på kvelden. Hva betyr egentlig vesp?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
banshee Posted March 4, 2011 Report Share Posted March 4, 2011 Heisann her i mange kurver at det står "vesp" istedefor klokkeslett gitt medikamenter på kvelden. Hva betyr egentlig vesp?? På kvelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naked Eye Posted March 4, 2011 Report Share Posted March 4, 2011 Ja vet at det er på kvelden men hva betyr selve ordet. Hvor kommer det fra er det latin for kveld eller? Eller noe annet. Satt og stusset litt på det her på nattevakt for litt siden. Hvorfor akkurat vesp. Man kan undre på mye rart på nattevakt hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
banshee Posted March 4, 2011 Report Share Posted March 4, 2011 Oisann, da misforstod jeg! I følge google er det fra latin vesperae, og betyr aften. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Synne Posted March 28, 2011 Report Share Posted March 28, 2011 Artig...Bare for å få det klart (for meg selv) er det da sykepleier som signerer med "vesp", eller er det legen som har skrevet "vesp" bak legemidlet for å vise at det skal gis på kvelden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 30, 2011 Report Share Posted March 30, 2011 Artig...Bare for å få det klart (for meg selv) er det da sykepleier som signerer med "vesp", eller er det legen som har skrevet "vesp" bak legemidlet for å vise at det skal gis på kvelden? Det er ingen regel om hvem som skriver vesp. hvor eller når. Men egentlig bør det vel heller stå et klokkeslett når legemiddelet faktisk er gitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted March 30, 2011 Report Share Posted March 30, 2011 Det er ingen regel om hvem som skriver vesp. hvor eller når. Men egentlig bør det vel heller stå et klokkeslett når legemiddelet faktisk er gitt. ved innsovningstablett so taes av pasient selv senere på kvelden kan det passe å skrive vesp feks da man ikke har noe ekstakt klslett på når pasienten tar den Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 30, 2011 Report Share Posted March 30, 2011 ved innsovningstablett so taes av pasient selv senere på kvelden kan det passe å skrive vesp feks da man ikke har noe ekstakt klslett på når pasienten tar den Ja det er sant Link to comment Share on other sites More sharing options...
Synne Posted March 30, 2011 Report Share Posted March 30, 2011 Ok, så da er det for å signere for at medisin gitt, ikke at det er forordnet av lege...da fikk jeg svar på spørsmålet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted March 31, 2011 Report Share Posted March 31, 2011 Ok, så da er det for å signere for at medisin gitt, ikke at det er forordnet av lege...da fikk jeg svar på spørsmålet mitt det er noen ganger lege bruker det som forordning også og da betyr det at det skal gies på kvelden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted September 29, 2014 Report Share Posted September 29, 2014 Når (tidspunkt) gir dere vesp medisin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pinnsvinet Posted October 7, 2014 Report Share Posted October 7, 2014 På avdelingen på sykehuset hvor jeg er i praksis nå, så gis vest medisin rundt klokken 21. Link to comment Share on other sites More sharing options...
apoptose Posted October 8, 2014 Report Share Posted October 8, 2014 Sånn jeg ser det kommer det an på hvilken type pasient det gjelder, og ikke minst type medikament. Så vanskelig å si noe om hvilket klokkeslett det gis på - for det varierer veldig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Insipidus Posted October 10, 2014 Report Share Posted October 10, 2014 Jeg tolker vesp som sengetid - altså før pasienten skal ta natten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Spl.stud. Posted October 10, 2014 Report Share Posted October 10, 2014 Medikamentet tas på kvelden, men det bør være til samme tidspunkt. Hvis vi går ut fra "ved leggetid" så kan tabletten forskyves ofte. Sjeldent en legger seg til nøyaktig det samme tidspunktet hver kveld. Dette er ikke så heldig for plasmakonsentrasjonen av legemidlet. Mvh. Spl.stud. 2. året. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Insipidus Posted October 10, 2014 Report Share Posted October 10, 2014 Ved min avdeling er det kun medikamenter relatert til søvn som doseres vesp, derfor gis de før leggetid. Andre medikamenter forordnes til fastsatte tider. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.