Jump to content
Sykepleiediskusjon

Prokalsitonin (ProCT)


Cathrine

Recommended Posts

Brukes vel heller sjeldent på grunn av kostnadene. CRP holder i massevis. Fine med Prokalsitonin er at den kan skille mellom inflammasjon og infeksjon. Er ikke alltid at jeg har full oversikt over blodprøvene som er tatt, men vet jeg har sett det som sagt en sjelden gang. Da gjerne for å avklare om det er grunnsykdom eller noe nykomment.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Jeg kjente ikke ProCT før jeg hørte på disse forelesningene om sepsis Lurte da på når dette ble brukt og om det ble brukt, for har jeg forstått det rett så er det ikke alle sykehus som har tatt i bruk denne testen. Interessant å høre når dere bruker dette Nonmaleficence.

Leste litt på NEL-Nevrologiske prosedyrer om ProCT. Der nevnes det som du sier om å skille mellom inflammasjon og infeksjon og at det derfor også kan få ned antibiotikabruken. Så også at det er en viktig sepsismarkør, stiger fortere enn CRP og den sier også noe om prognosen. Men ser dessverre at den også har sine feilkilder. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Nonmaleficence said:

Leger er vel også litt vanedyr. CRP skulle erstatte senkning, men du ser fortsatt at begge deler brukes. Jeg tror nok det er lenge før vi ser at prokalsitonin blir tatt i bruk. I tillegg må som sagt kostnadene ned, slik at den kan konkurrere kostnadseffektivt med CRP og senkning.

Ja det tror jeg også at det tar lang tid før det blir vanlig å bruke ProCT. Lett å bruke det man er vant til, men i noen situasjoner er SR bedre enn CRP, men det er sikkert ikke de situasjonene du tenker på :) 
Fant denne oversikten:

SR versus CRP

  • SR begynner først å stige et døgns tid etter utviklingen av en inflammatorisk tilstand, mens CRP reagerer i løpet av 4 til 8 timer2
  • SR når typisk først et maksimum etter 5-7 dager, mens CRP topper etter få dager
  • SR har en lang halveringstid på 4-6 døgn, mens CRP har en kort halveringstid på 20 timer
  • CRP er derfor betydelig bedre enn SR til diagnostikk og monitorering av behandlingseffekten ved akutte inflammatoriske tilstander, inkl. infeksjoner
  • SR kan være nyttig når prøvetaking skjer etter at sykdommens akuttfase er over
  • http://nevro.legehandboka.no/handboken/nel/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/senkningsreaksjon-sr/
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
On 6.5.2018 at 7:15 PM, Pally said:

Jobber med kreftbehandling, og der brukes PCT iblant for å utelukke kreftrelatert forhøyet CRP. 

Ja de situasjonene er det sikkert veldig  greit å kunne ta PCT.

Apropos PCT må jeg bare fortelle en historie. En jeg kjenner lå på sykehus med alvorlig infeksjon. Jeg var ikke kjent med denne blodprøven og han spurte meg om jeg kunne se på blodprøvesvarene han hadde fått skrevet ut på sykehuset. Der sto det at prokalsetonin var forhøyet. Jeg leste litt fort og trodde de hadde målt prolactin. Pussig de hadde målt det sa jeg og enda mer pussig at ingen hadde sagt at det var forhøyet, og at referanseverdien var annerledes enn før. Jeg ba han ta det opp på legevisitten, men der bare ristet de på hodet og forsto ikke hvorfor legen i mottaket hadde målt prolactin. Først noen måneder etter forsto jeg at de hadde målt PCT som naturlig nok var forhøyet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Sykepleiern
On 12/8/2017 at 2:06 PM, Nonmaleficence said:

Leger er vel også litt vanedyr. CRP skulle erstatte senkning, men du ser fortsatt at begge deler brukes. Jeg tror nok det er lenge før vi ser at prokalsitonin blir tatt i bruk. I tillegg må som sagt kostnadene ned, slik at den kan konkurrere kostnadseffektivt med CRP og senkning.

Desverre er det enkelte leger dom tror Cro har erstattet SR. Det er mange indikasjoner for å ta SR.

 Bruker f eks. procalsitonin for å virdere en stigende Crp ved infarkt, for å vurdere om det er en i feksjon eller om stig ingen skyldes infarket.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy