Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sliten av praksis.


christy

Recommended Posts

Hei!

Jeg stortrives i praksis, men er så dauesliten. Begynner å lure på om det er noe galt med meg, kanskje jeg ikke tåler turnuslivet? Går fint når jeg er på jobb, men når jeg kommer hjem går rullegardina ned. 

Har jobbet i mange år før og har små barn hjemme da. 
Flere som har følt det sånn under praksis men likavel "overlever" yrkeslivet? 

Link to comment
Share on other sites

Praksis er slitsomt. Det blir jo veldig annerledes når du er ferdig og begynner å jobbe. Da slipper du ihvertfall alle krav og forventninger fra skole. Man har ikke eksamener, oppgaver, evalueringer i bakhue 24/7. Det er slitsomt å være ny, ikke ha oversikt og ha 100 spørsmål i huet. For meg var det alt det mentale stresset som var utmattende.

Når det er sagt så får du selvsagt mye og viktig ansvar når du er ferdig sykepleier. Noen dager er mer slitsomme enn andre. 

Når jeg ser tilbake på studietiden nå så skjønner jeg nesten ikke hvordan jeg overlevde, og jeg hadde ikke barn xD

Link to comment
Share on other sites

Jaajaja. Dette er kjent. Som Elki sier så er det noe med det psykologiske presset med at du er konstant under evaluering, du er ny, det forventes at du er på hugget hele tiden, men samtidig at du vet hva du kan og ikke kan. Videre at det ALLTID er noe du skulle ha gjort (som student). Det er litt det samme å være nyutdannet også, selv om det er litt bedre så er det likevel mye nytt, og en skal inn i ett arbeidsmiljø osv. MEN det BLIR bedre. Hold ut.

Link to comment
Share on other sites

On 3/28/2019 at 6:36 PM, christy said:

Hei!

Jeg stortrives i praksis, men er så dauesliten. Begynner å lure på om det er noe galt med meg, kanskje jeg ikke tåler turnuslivet? Går fint når jeg er på jobb, men når jeg kommer hjem går rullegardina ned. 

Har jobbet i mange år før og har små barn hjemme da. 
Flere som har følt det sånn under praksis men likavel "overlever" yrkeslivet? 

I praksis er det mye nytt å ta in å dette gjør at man blir mere sliten en når man er vel har jobbet noen år som spl. Er samme når man er nyutdanna eller kommer til en en arbeidsplass. 

Opplevde det selv når æ bytta arbeidsplass (dok med samme pasientgruppe) men æ var frøklig sliten første perioden for alle nye rutiner, nytt arbeidsrett (gikk fra hjemmesykepleien til å jobbe på sykehjem), nye kolleger å nye pasienter å pårørende. Var helt ferdig når æ kom hjem etter vakt de første månadene men det går heldigvis over. 

 

Men i praksis så har man mye annet også såsom oppgaver, examen man skal gjøre i tillegg til å være på praksisen så da er det helt normalt å bli sliten etter at man har vært en dag i praksis. 

Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring som de over her: praksis er sliiitsomt! Det blir bedre :) 
Tror det er veldig vanlig å føle seg utmattet når man er i praksis. Ja, kan være travle vakter når man er ferdig utdannet også, men det er på en annen måte. 
Hold ut og lykke til! :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy