Cathrine Posted August 11, 2008 Report Share Posted August 11, 2008 Jeg aspirerer alltid når jeg setter en injeksjon. Har sett at enkelte ikke gjør dette. Hva gjør dere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Litago Posted August 14, 2008 Report Share Posted August 14, 2008 Da jeg studerte (ferdig 2001) lærte vi at man skulle apspirere ved i.m injeksjoner, men at det ikke var nødvendig ved s.c injeksjoner fordi sjansen for å treffe en vene da er minimal. Men jeg har også sett at noen aspirerer uansett (og det kan vel neppe skade ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted August 17, 2008 Author Report Share Posted August 17, 2008 Hehe jeg aspirer uansett men som du sier så er det nok liten sjangse for å teffe en vene ved sc injeksjoner. Jeg har sett enkelte ikke aspirerer når de setter im injeksjoner også, og det er verre. Jeg har ihvertfall ved et par anledninger truffet vene når jeg har satt im injeksjoner. Skikkelig " blink skudd" der det har fosset blod inn i sprøyten når jeg aspirerte. Da blir man ihvertfall påminnet nytten av aspirering, men det er jo ikke noe problem. Det ligger i teknikken min så jeg gjør det jo automatsik, når jeg setter injeksjoner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest marmeladus Posted August 22, 2008 Report Share Posted August 22, 2008 Hehe jeg aspirer uansett men som du sier så er det nok liten sjangse for å teffe en vene ved sc injeksjoner. Jeg har sett enkelte ikke aspirerer når de setter im injeksjoner også, og det er verre. Jeg har ihvertfall ved et par anledninger truffet vene når jeg har satt im injeksjoner. Skikkelig " blink skudd" der det har fosset blod inn i sprøyten når jeg aspirerte. Da blir man ihvertfall påminnet nytten av aspirering, men det er jo ikke noe problem. Det ligger i teknikken min så jeg gjør det jo automatsik, når jeg setter injeksjoner Var og vaksinerte sønnen min, og helsesøster unnlot å aspirere. Skal ikke til henne noe mer nei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SistahSistah Posted August 22, 2008 Report Share Posted August 22, 2008 Jeg aspirerer ved i.m. injeksjon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted August 22, 2008 Author Report Share Posted August 22, 2008 Hei marmeladus Huff slike opplevelser er ikke noe gøy. Det dumme er at man er for høflig og tør ikke si noe, slik er ihvertfall jeg. Og når det er barnet ditt blir det ekstra vanskelig, man vil jo ikke skremme opp barnet heller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nuppa Posted August 23, 2008 Report Share Posted August 23, 2008 Jeg aspirerer og bare ved im injeksjoner. Det var slik jeg lærte det på skolen, så jeg har holdt ved det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beth Posted October 4, 2008 Report Share Posted October 4, 2008 Gjør det ved i.m. injeksjoner. Har opplevd å komme rett i en blodåre,ja. Hender vel en gang i blant at jeg gjør det på automatikken ved s.c. injeksjoner også.................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
infeksøs Posted October 4, 2008 Report Share Posted October 4, 2008 Jeg aspirerer alltid, bortsett fra de ferdigopptrukne sprøytene med Fragmin ol hvor jeg har lært det ikke er nødvendig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted June 8, 2009 Author Report Share Posted June 8, 2009 Hvor lenge aspirerer dere? Jeg leste her at man bør aspirere i flere sekunder fordi det kan ta tid før blodet kommer til syne. Heldigvis har jeg alltid aspirert i noen sekunder. Har følt meg litt overforsiktig, men så jo nå at det var lurt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kitt Posted June 8, 2009 Report Share Posted June 8, 2009 Normalt aspirerer jeg nok noen få sekunder, men da jeg jobbet i akuttpsykiatrien hastet det ofte veldig, så da ble det nok bare veldig kort. Men aspirerer gjør jeg alltid. Som dere sier, det ligger i teknikken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
LM3 Posted April 17, 2014 Report Share Posted April 17, 2014 Jeg aspirerer. På skolen lærte vi å aspirere både ved i.m injeksjon og ved subkutane Men jeg lurer.. De ferdig opptrekte sprøytene som Fragmin og Klexane - behøver man ikke aspirere da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Inger Anne Posted October 13, 2015 Report Share Posted October 13, 2015 I følge fhi.no , Folkehelseinstituttet, er det " strengt tatt ikke behov for å aspirere ved verken s.c eller i.m injeksjon." Gode referanser også. Så trenger ikke være feil av helsesøster..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 13, 2015 Author Report Share Posted October 13, 2015 I følge fhi.no , Folkehelseinstituttet, er det " strengt tatt ikke behov for å aspirere ved verken s.c eller i.m injeksjon." Gode referanser også. Så trenger ikke være feil av helsesøster.. Har du en link? Hadde vært spennende å lese hva de skriver Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted October 14, 2015 Report Share Posted October 14, 2015 Jeg søkte litt rundt på det store nettet og fant denne artikkelen: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5501&MainContent_6287=6493:0:25,6825&Content_6493=6441:68719::0:6446:3:::0:0 Det er ikke strengt nødvendig å aspirere før intramuskulær- og subkutan vaksineinjeksjon forutsatt at vaksinen settes på riktig sted Det jeg ikke forstår med den beskrivelsen er jo hvordan man kan vite at injeksjonen er satt på riktig sted uten å aspirere? Høres litt selvmotsigende ut. "Du trenger ikke å sjekke om du har gjort det rett, så lenge du har gjort det rett" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mia Posted November 4, 2015 Report Share Posted November 4, 2015 Aldri aspirert ved subc. Inj, bare ved i.m! Lærte på skolen at vi bare skal aspirere ved i.m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted November 5, 2015 Report Share Posted November 5, 2015 Jeg aspirerer heller aldri ved sc., men i henhold til FHI trenger man ikke å aspirere ved im. heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paradis Posted April 4, 2016 Report Share Posted April 4, 2016 Hentet fra http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5501&MainContent_6287=6493:0:25,6825&Content_6493=6441:68719::0:6446:3:::0:0: "Ingen vaksiner skal injiseres i blodårer. Det anbefales likevel ikke å aspirere før intramuskulær- og subkutan vaksineinjeksjon forutsatt at vaksinen settes på riktig sted." Aspirerer selv kun ved i.m. Når jeg setter s.c. er jeg nøye med å bruke "tofingergrep" på vevet, velge et godt egnet innstikksted (mage, overarm) og setter i 45 grader hvis pasienten er veldig tynn. Men kan jo selvfølgelig være uheldig og treffe en blodåre, så kanskje noe å tenke på ja! Rart det ikke er mer klare retningslinjer på dette egentlig? Hvis jeg skal injisere mørke væsker som f.eks. B12, aspirerer jeg med en tom sprøyte først da det ikke alltid er lett å se hvis det kommer blod inn i den mørkerøde B12-væsken. Slipper da også å trekke opp etc. på nytt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted April 5, 2016 Report Share Posted April 5, 2016 Vet ikke om du leste det feil Linerm, det står altså fra FHI: "Det anbefales likevel IKKE å aspirere før intramuskulær- og subcutan vaksineinjeksjon (...)" Og som jeg også skrev lenger oppe forstår jeg ikke forumleringen til FHI. Det de sier er mer eller mindre: "Du trenger ikke å sjekke om du har gjort det rett så lenge du gjør det rett". Så lenge man ikke aspirerere ved im. inj. vil man aldri kunne med 100% sikkerhet si at man ikke injiserte intravenøst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paradis Posted April 7, 2016 Report Share Posted April 7, 2016 Vet ikke om du leste det feil Linerm, det står altså fra FHI: Og som jeg også skrev lenger oppe forstår jeg ikke forumleringen til FHI. Det de sier er mer eller mindre: "Du trenger ikke å sjekke om du har gjort det rett så lenge du gjør det rett". Så lenge man ikke aspirerere ved im. inj. vil man aldri kunne med 100% sikkerhet si at man ikke injiserte intravenøst. Nei, jeg var bare enig i at det er uklare retningslinjer fra FHI, og er helt enig med deg i at man jo må aspirere for å kunne være 100% sikker på at det har truffet riktig... Eneste årsak til å la være å aspirere på små barn må da være at de kan være veldig redde og urolige? Men likevel, om man setter intravenøst er jo det av større betydning... Hmmm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.