Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blodprøvetakning med butterfly


Ani

Recommended Posts

En Butterfly (og Sub-Q) står subcutant så hvordan får du tatt blodprøver fra den ?

 

Mener du fra en veneport så skal man kaste det første glasset,ja, fordi man skyller med 20 ml NaCl først og det første glasset med blod kan bli litt utblandet.

Link to comment
Share on other sites

Hei :) Jeg har aldri hørt at man må kaste det første glasset, har tatt mange bl.prøver med butterfly :)

 

Beth: Det er helt vanlig å ta blodprøver med butterfly spesielt på sykehus( ved f. eks blodkulturer) og på pasienter som har vanskelige årer. Du fester den bare til den lyseblåe plasthylsa hvor prøve glasset skal inn. :)

Link to comment
Share on other sites

Beth: Det er helt vanlig, legger ved et bilde av den :)

 

Jeg har heller ikke hørt at man skal kassere det første glasset, det har jeg ihvertfall aldri gjort.... Men ved blodprøvetaking fra CVK skal det første glasset kasseres.

post-1374-043155800 1305459197_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar.. Har selv aldri kastet det første glasset, men fikk beskjed av en annen sykepleier om at dette skulle gjøres. Hun sa at dette var grunnet at "det var luft i slangen" og at glasset derfor ikke ble fyllt fullstendig...

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at du skal bruke kasteglass, men trengs bare når du tar blodprøver i citratglass og heparinglass, da disse skal fylles helt opp for å ikke få fortynningsfeil i prøven. INR tas i heparinglass som er fylt med en gitt mengde reagens, om det blir for lite blod i glasset, blir det også en fortynningsfeil og INR-verdi vil bli feil. Andre glass som EDTA og gelglass er ikke nødvendig å fylle helt opp, skal du f.eks ha bare en troponin t-prøve, trenger du bare å fylle 1/6 av gelglasset, elektrolytter kan også analyseres på små mengder blod.

 

Og sykepleieren har nok rett i at det er luft i butterflyen, er derfor det er så viktig å ta blodkulturer i riktig rekkefølge ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på glasset om det blir for lite blod, så må man jo kassere det. -men tror ikke at det er så mye luft i den lille slangen at det skal bli for lite blod ;)

 

Fyller du et citratrør som første rør med en butterfly, vil du se at blodet stopper opp før det kommer opp til den svarte streken. Pga vakuumet, vil du ikke greie å få mer blod i glasset.

Link to comment
Share on other sites

Beth: Det er helt vanlig, legger ved et bilde av den :)

 

Jeg har heller ikke hørt at man skal kassere det første glasset, det har jeg ihvertfall aldri gjort.... Men ved blodprøvetaking fra CVK skal det første glasset kasseres.

 

 

*klaske meg i hodet* Kommer på at jeg har jo sett det brukt til blodprøver. Selv har jeg bare brukt Butterfly til s.c. infusjon, så jeg husket ikke det..............

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært borti at det har vært sagt begge deler. Jeg syns selv at også med butterfly har det første glasset med heparin blitt fylt til den første streken? Men, jeg syns det var en greit forklaring i forhold til citrat og heparin glass. Det jeg lurer aller mest på er hvor kan en finne dokumentasjon på dette? Jeg leter og leter og syns det står litt ulikt alt etter som hvor man leter.

 

Og hvis en da tar blodkultur så tar en den aerobe prøven først så trenger en ikke kasteglass. Så det er altså kun hvis det første glasset innholder haparin eller citrat?

 

Veldig greit å endelig få en avklaring på dette:-)

 

Eks:

 

http://www.puls-norge.no/upload/Puls/BR-Brosjyrer/PA%20BD%20Mikrobiologi/Pr%C3%B8vetaking%20til%20blodkultur%20STIKKET.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Man skal kaste det første glasset fordi man må fylle butterfly-slangen med blod før man tar de virkelige prøvene. Ellers kommer det luft ned i glasset og trykket inne i glasset blir feil, pluss at man ikke får fylt det opp til det svarte merket pga at lufta tar opp plass.

Link to comment
Share on other sites

Hei :) Begynner i min første sykehuspraksis nå på mandag. Denne uken har vi vært på øvingsavdeling og øvd blant annet på venfloninnleggelse. Spurte da en av lærerne om bruken av Butterfly, og da fikk jeg høre at dette er standard utstyr ved blodprøvetaking i sykehus nå (både til voksne og barn). Har dere som jobber på sykehus samme erfaring?

 :-)

Link to comment
Share on other sites

Brukes en del butterfly på sykehjem, er ofte enklere på små og "vanskelige" blodårer. De bioingeniørene jeg har pratet med sier at en bestandig skal bruke kasteglass om en tar feks INR (i de rød/gule gel-glassene er det ikke nøye). En trenger ikke fylle det første glasset fult, holder at det bare kommer ut litt blod.

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Dette var interessant. Jeg jobber med barn og på vår avdeling er det bioingenører som tar blodprøver. De bruker alltid btterfly på barna og har aldri sett at de kaster glass. De fyller forøvrig etter på glassene etterhvert, for å få tilstrekkelig prøvemateriale. Hvis de feks begynner med et glass så blir det ofte litt "bobler" i blodet pga trykket, men da fyller de neste glass og så etterfyller de det første glasset når "boblene" i blodet har gått ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Hei,

det er helt rett at det er luft i slangen på butterflyen. For glass som er viktige å fylle helt, slik som NaCitrat glass (blå kork), er det viktig å bruke kasteglass først for å få ut luften i slangen. Det er vakum i blodprøveglassene. Bruker man ikke kasteglass ved bruk av buttterfly vil luften i slangen gå inn i glasset og det vil ikke kunne fylles helt fordi luften kommer inn i glasset og "tar opp plassen" til blodet. For mange glass er det ikke så viktig å fylle dem helt og kasteglass er derfor ikke nødvendig. Glass som jeg kommer på i farten hvor kasteglass er aktuelt for er NaCitrat (blå kort) ACD (gul kort avhengig av glassprodusent) og blodkultur hvis anaerob flaske tas først.

 

Mvh. bioingeniør

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei! Et spørsmål ang. blodprøvetaking. Hvis man ikke får nok blod i et glass, kan man egentlig stikke igjen og fylle på det samme glasset med mer blod? Finner ingen prosedyrer/svar på dette når jeg søker rundt på nettet. Vi bruker å kaste glasset og ta et nytt. Takknemlig hvis noen har et svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Er som regel vanskelig å bruke samme glass om igjen ettersom de er undertrykksatt for å fylle x antall ml i volum. Etter at glasset er brukt er trykket som regel utjevnet, og det blir vanskelig å få mer blod i det. Forøvrig som andre her skrives behøver man kun kasteglass dersom det skal være en anaerob prøve, eller man behøver eksakt mengde blod. Bruker aldri kasteglass ved gel/serum f.eks. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy