Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av snus


Guest Jan

Recommended Posts

Jeg synes personlig det har sneket seg inn en uheldig praksis i helsetjenesten. Bruk av snus! Det har heldigvis blitt ulovlig å gå ut i sykehusuniform og ta en røyk. Dette har nok fått den uheldige virkningen på noen, det å "måtte" bruke snus. Tror du snusen er usynlig i ansiktet ditt må du tro om igjen, den synes godt. Jeg synes personlig snus ikke hører hjemme når du er på i helsevesenet. Hva den enkelte gjør på sin fritid er opp til dem!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg ingen kollegaer som snuser, så vidt jeg vet, så det problemet har jeg ingen erfaring med.

 

På sykehjemmet hvor jeg jobber så tar vi oss en røyk på terassen, med røykejakker på. Og selvfølgelig vet vi at røyklukta sitter igjen en stund etterpå. Vi har alle lommene fulle av halspastiller/tyggis for å ta den verste røyklukta etterpå, selv om det selvfølgelig ikke tar alt. Det kan hende det blir et totaltforbud i arbeidstiden i fremtiden og personlig ser jeg ikke det som et problem. Det skal jeg klare når alle må la være.

 

Det jeg reagerer på er at EN LUKT er utpekt som en forbudt lukt. Jeg har kollegaer som stinker parfyme/aftershave så det river i halsen min, andre som stinker svette, hvitløk, dårlig ånde som kan slå deg i svime, og flere andre merkelige,ubehagelige og ubestemmelige lukter. Ei luktet noe sinnsvakt av noe som minnet om overdosering av myggstift.Vet enda ikke hva hun brukte som stinket så ille. Kanskje hadde hun er parfyme som stinket som myggstift? I allefall var det så ille at jeg måtte ha fysisk avstand til henne.

 

Så dersom man ikke kan lukte av røyk så bør det rett og slett være en regel om at man ikke skal lukte noe som helst !

 

Parfymen er kanskje god for den som bruker den, men for oss andre kan den være et problem. Slik røyklukt er for en person kan de andre luktene være like ille for andre. Vi har hatt flere pasienter som har klaget på parfyme, men ingen som har klaget på røyklukt. At det kan være at de ikke tør nevne på det ser jeg, men de er tydligvis ikke redde for å nevne på andre lukter.

 

Jeg forsvarer altså ikke røyklukta, men jeg blir provosert av at EN type lukt plukkes ut som den som er forbudt.

 

Jeg provoserer sikkert noen nå, men kan det virkelig forsvares at kun EN type lukt blir forbudt ?

Link to comment
Share on other sites

Å si at røyklunkt er greit bare fordi en masse andre ubehagelige lukter er greit blir litt sånn "men alle andre får" mentalitet. Røyklukt er skrekkelig, mye mye mye verre enn røykerne selv kjenner. Det er også en lukt det er lett å unngå - det er bare å la være å røyke. På samme måte er jeg enig i at overdreven parfymelukt er ille, men dette er det jo heller ikke noe problem å gjøre noe med. Mange sykehus-/sykehjemsposter tillater ikke bruk av parfyme på jobb.

 

Dårlig ånde og svettelukt er gjerne av mer urfivillig art, og ikke så lett å gjøre noe med. Litt får vi finne oss i :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at det er greit , bare at det er flere ting som ikke er greit.

 

Og husk at parfymelukta kan være like ille for en, som røyklukta kan være for en annen.

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn apropos. Jeg har astma og tåler røyk svært dårlig i perioder. Har gang på gang opplevd at anfall som er på retur begynner på an igjen når ambulansepersonalet ankommer, fordi de har røykt. Den ene gangen ble det venner som måtte hjelpe meg, for hver gang personalet kom i nærheten ble jeg 100x verre. Har også opplevd sykehusavdelinger der legen har røykt rett før legevisitt, og at jeg aldri var så dårlig som når legen hadde vært der. Poenget mitt er: Røykelukt som sitter i klærne kan faktisk gjøre folk syke...

 

At man ikke brukte parfyme og sterke deodoranter trodde jeg var en selvfølge etterhvert. Både fordi det er mange med parfymeallergi, men også fordi mange pasienter sliter med kvalme, og parfymelukt kan gjøre det verre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

At man ikke brukte parfyme og sterke deodoranter trodde jeg var en selvfølge etterhvert. Både fordi det er mange med parfymeallergi, men også fordi mange pasienter sliter med kvalme, og parfymelukt kan gjøre det verre.

 

Her hvor jeg jobber er parfyme egentlig bannlyst, men røyking er det ingen restriksjoner på.

 

Håpløst.

 

-Delenn

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleiermannen

Da jeg jobbet aktivt som sykepleier brukte jeg porsjonsnus daglig. Det er ingen som ser det på meg, og det lukter ikke, så det mener jeg at ingen har noe med. Hva med nikotin tyggegummi?? På sykehuset hvor jeg jobbet, så gikk jo 20% av de ansatte å tygget.

Link to comment
Share on other sites

er storrøyker og har aldri fått noe klager fra pasienter om ekkel røyklukt...sikkrer meg alltid ved at dama mi som jobber med meg tar en liten "sniff" og sier fra ;-)

har derimot fått kommentarer på tatovering som jeg har, er typen som starter på fingrene og opp hånda-arm-skulder-bryst og nakke :unsure:

hva mener dere om tatoveringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tatovering selv, men synes da det er helt greit at helsepersonell har det. Vi er jo som resten av befolkningen.Vi har forøvrig en tråd om piercing og tatovering her: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=1295

 

Jeg har heller ingen problemer med bruk av snus, det plager da ingen. Jeg hverken snuser eller røyker selv. Røyklukt der i mot kan jo være plagsomt, men jeg må si det er svært sjeldent jeg synes det har luktet noe av mine kollegaer som røyker. Er det fordi de røyker ute mon tro? Det hjelper jo også å skylle munnen etter på.

Parfyme er vel det største problemet. Jeg bruker heller ikke parfyme, men deodorant buker jeg jo og den er ikke parfymefri.

Tror ikke det lukter så sterkt av den da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Personlig snuser jeg, og jeg har ikke merket noe kritikk på arbeidsplass eller på skolen på grunn av det. Fordelen er nok å holde seg til porsjonssnus og ikke løssnus. Både på VGS og på forskjellige arbeidsplasser var snus forbudt. Da brukte jeg løssnus, og arbeidsgivere og lærere reagerte på at jeg gikk rundt med et "nebb" og at jeg hadde svart snusmasse på hender og tenner. Etter at jeg har gått over til porsjonssnus har jeg verken hørt noen klager på skolen eller på arbeidsplassen min, og egentlig er det ikke så veldig uhygenisk eller illeluktende. Synes snus er bedre enn røyk jeg da. Fordelen er nok uansett å vaske seg litt på hendene, spesielt om man jobber i helsetvesenet. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Guest Cecilie

Jeg pleier å snuse på senvakter og nattevakter. Har fått noen ufine kommentarer på at jeg må kutte ut, det er ikke lovt og jeg ser så stygg ut!

Og at jeg heller kunne gå ut i 5 min å snuse!!

 

Jeg ba dem bare si fra til sjefen om det for jeg hadde ikke tenkt å slutte før det står noen plasser at det ikke er lovt. Det vises lite, det lukter ikke..

Og hun som sa fra er storrøyker og hun stinker det faktisk fra..

 

Syns det er mer irriterende med lukt, enn at jeg ser ekkel og stygg ut. Har også tatovering av en fugl på underarma.. Og det var visst også uprofesjonelt.

 

Jeg kan med hånda på hjerte si at hverken snusing eller tatovering har gjort meg noe dårligere i sykepleieryrket og ingen pasienter har sagt noe negativt. Får heller positive kommentarer.

 

Eneste negative med dette er kritikken fra gamle helsearbeidere som ikke liker det. Det er ikke mitt problem, eller problem for pasienter.. Det er noens holdninger som er feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Jeg synes det er bedre å bruke snus i stedet for å røyke. Den eneste måten snus oppdages på, er når det vises - ellers er det ikke noe lukt eller noen form for ubehageligheter ved det, slik jeg ser det. Jeg ønsker heller en snusende kollega som egentlig røyker, enn en avholdende kollega som er grinete.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy