Jump to content
Sykepleiediskusjon

Navnskilt


Guest ims

Recommended Posts

Guest menurse

Jeg er fortsatt student og da måtte vi ha etternavn også, noe jeg egentlig ikke ville😁

Men når jeg skal ha nytt skilt når jeg er ferdig før jul så blur det bare fornavn 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleierstudent

Ser ikke hvorfor etternavnet ikke skal være med. Synes selv pasienten har en rett til å vite hvem det er som behandler h*n. Jeg har begge deler, og det er noe jeg blir å fortsette med. Leger har det, og da synes jeg vi skal være tøffe nok til å ha det med.

 

En skal stå for det man gjør i dette yrket!

Link to comment
Share on other sites

Guest menurse

Synes ikke det har noe å gjøre med at man skal stå for hva man gjør i yrket..

Etternavn eller ikke, om ikkr retningslinjer sier noe om dette akkurat der man jobber så blir det bare en personlig vurdering. Jeg ser ikke vits i etternavn for min del, om noen absolutt lurer på hva etternavnet mitt er så skal jeg abdolutt svare på det om de spør?

Jeg presenterer med aldri med etternavn heller, det er slik jeg er, jeg synes for MIN del at det virker for formelt, og det har ikke jeg interesse av?

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det har noe å gjøre med at man skal stå for hva man gjør i yrket..

Etternavn eller ikke, om ikkr retningslinjer sier noe om dette akkurat der man jobber så blir det bare en personlig vurdering. Jeg ser ikke vits i etternavn for min del, om noen absolutt lurer på hva etternavnet mitt er så skal jeg abdolutt svare på det om de spør

Jeg presenterer med aldri med etternavn heller, det er slik jeg er, jeg synes for MIN del at det virker for formelt, og det har ikke jeg interesse av

 

Enig med deg. Jeg presenterer meg ikke med etternavn jeg heller. Vil pasientene absolutt vite det, så får de selvfølgelig vite det. Jeg har også et veldig lagt navn (fornavn + etternavn), så det passer ikke inn på et navnskilt hvor navnet er skrevet med store og tydelige bokstaver.

Link to comment
Share on other sites

Guest Pisipusi

Flere jeg kjenner har hatt negative opplevelser ved å oppgi fullt navn, alle jeg jobber med på sykehuset har kun fornavn. På sykehjem opplever jeg at mange ikke har skilt. Noe som irriterer meg litt... Jeg har i løpet av karrieren ikke møtt en eneste lege med navneskilt. Men vi har jo alle kort, der står det fullt navn...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg tenker det spørs litt hvor man jobber. På noen arbeidsplasser er det kanskje ikke ønskelig å skulle bli kontaktet av sine pasienter, eller det kan være en sjanse for at dette kan skje. Har vært steder hvor de ansatte konsekvent ikke brukte etternavn på hverandre, og ikke snakket om temaer som avslørte hvor man bodde eller hørte til.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg vil helst unngå etternavn, vi lever i en teknologisk verden og man kan ikke "gjemme" seg i samme grad lengre. Enkelte pasienter har spurt om de kan "adde" personalet på Facebook.. Det er også veldig enkelte å finne tlf.nr..

 

Jeg har fornavn og Assistent på navnskiltet:) På adgangskortet er det assistent/sykepleiestudent :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har med fornavn og etternavn. Jobber på rehab på sykehjem, og opplever at de fleste pasientene lurer på hvor jeg kommer fra, hvem jeg er i slekt med osv. Har lagt grunnlaget for mange samtaler! I tillegg synes jeg det ser mer profesjonelt ut egentlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har kun fornavn og tittel. Dette er på grunn av en opplevelse på en tidligere arbeidsplass, hvor bruker brukte å oppsøke personalet hjemme. Var visstnok ikke særlig hyggelig å ha vedkommende luskende rundt huset mens man hadde barneselskap i hagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette er nok ikke så vanlig, men jeg har opplevd at en pårørende (som ikke kjenner meg via andre) har lagt meg til som venn på facebook! Og jeg har navneskilt med fornavn + etternavn og "assistent" under. Skaffet meg nytt skilt etter dette med kun fornavn.

 

Kan også tenke meg at det ikke er så greit å ha etternavn på psykiatriske avdelinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun fornavn og tittel. Presenterer meg alltid bare med fornavn også. Ser ikke poenget med å ha etternavn, opplever at det er lettere for pasienter og pårørende å huske/forholde seg til bare fornavn. Dessuten har man jo id-skiltet fremme, så de som vil vite etternavnet kan jo bare ta en titt der :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har dere sett denne typen skilt? Tror det er litt nytt. Synes de var stilige, også festes de med en klype i stedet for nål eller magnet. http://www.color4care.no/navneskilt/347-navneskilt.html

Den typen har vært på markedet siden jeg begynte sykepleien i 2008 iallefall. Kanskje ikke med den typen farger osv, men lik utforming. Sabo.no har dem blant annet (og de er billigere enn color4care).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to navneskilt. Et med og et uten etternavn. Stort sett bruker jeg det med etternavn fordi jeg synes det blir mest riktig for meg. Skilt uten etternavn bruker jeg hvis jeg har tunge rusmisbrukere eller andre jeg ønsker mer anonymitet overfor.

 

Synes Sabo sine skilt er mest praktiske med skinnlomme til penger og ring. Healthworker er det mange som bestiller hos, men jeg liker de ikke. Har ikke prøvd color4care sine. Sabo.no leverer kjapt (2-4 dager) og er relativt rimelige.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy