Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelp til valg av sykepleieteoretiker!


koda

Recommended Posts

jeg skal skrive bacheloroppgave pleie til terminale beboere på sykehjem. Skal skrive litt om generelle prosedyrer som munnstell,mobilisering i seng o.l., pluss litt om beboerens eventuelll åndelige og eksistensielle behov/spørsmål.

 

Henderson er en av få sykepleieteoretikere som nevner at det er viktig at mennesker får en fredfull død,men hun nevner ikke noe særlig om åndelig omsorg.

Bør jeg bruke henne,eller er det noen andre teoretikere som passer bedre?

 

Tusen takk for hjelpen! ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg skal skrive bacheloroppgave pleie til terminale beboere på sykehjem. Skal skrive litt om generelle prosedyrer som munnstell,mobilisering i seng o.l., pluss litt om beboerens eventuelll åndelige og eksistensielle behov/spørsmål.

 

Henderson er en av få sykepleieteoretikere som nevner at det er viktig at mennesker får en fredfull død,men hun nevner ikke noe særlig om åndelig omsorg.

Bør jeg bruke henne,eller er det noen andre teoretikere som passer bedre?

 

Tusen takk for hjelpen! ;)

 

 

Travelbee skriver endel om åndelige behov.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg ville valgt Travelbee. Sitter også med bacheloroppgaven, og har valgt henne. Hun er veldig opptatt av hvert enkelt menneske som individ. Man må kvitte seg med merkelappene sykepleier og pasient. Man må møte hvert enkelt menneske i et menneske - til - menneskeforhold. Hun mener at det er viktig at vi er bevisst vårt eget menneskesyn. Dersom man kategoriserer et menneske som pasient, vil man tenke syk, trengende og avhengig. Dersom du gjør pasienten om til et individ, vil styrkene og ressursene komme frem (travelbee).

 

Alle mennesker er verdifulle uavhengig av alder, status og produktivitet. Menneskeheten har verdi i seg selv. - Travelbee

 

Det er Travelbee som har spikret dette med å bruke seg selv terapeutisk. Hun har hatt utrolig mye å si for den sykepleieren vi yter i dag. Det står masse matnyttig i Grunnleggende sykepleie 4, og hun har også gitt ut en bok som er oversatt til norsk - mellommenneskelige forhold til sykepleie.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt Travelbee. Sitter også med bacheloroppgaven, og har valgt henne. Hun er veldig opptatt av hvert enkelt menneske som individ. Man må kvitte seg med merkelappene sykepleier og pasient. Man må møte hvert enkelt menneske i et menneske - til - menneskeforhold. Hun mener at det er viktig at vi er bevisst vårt eget menneskesyn. Dersom man kategoriserer et menneske som pasient, vil man tenke syk, trengende og avhengig. Dersom du gjør pasienten om til et individ, vil styrkene og ressursene komme frem (travelbee).

 

Alle mennesker er verdifulle uavhengig av alder, status og produktivitet. Menneskeheten har verdi i seg selv. - Travelbee

 

Det er Travelbee som har spikret dette med å bruke seg selv terapeutisk. Hun har hatt utrolig mye å si for den sykepleieren vi yter i dag. Det står masse matnyttig i Grunnleggende sykepleie 4, og hun har også gitt ut en bok som er oversatt til norsk - mellommenneskelige forhold til sykepleie.

 

Lykke til :)

 

Lykke til med skrivingen du også!:)

 

Men jeg føler kanskje ikke at Travelbee er så aktuell i forhold til grunnleggende behov,smerter,død og åndelig omsorg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Karoline

Martinsen ville jeg brukt :) Kan jo også evt bruke to teoretikere som er forskjellige og drøfte utifra ditt tema. Jeg ville også ha trukket inn Søren Aabye Kierkegaard! Uansett, lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Martinsen ville jeg brukt :) Kan jo også evt bruke to teoretikere som er forskjellige og drøfte utifra ditt tema. Jeg ville også ha trukket inn Søren Aabye Kierkegaard! Uansett, lykke til! :)

 

jepp! både martinsen og kierkegaard er finfine! brukte begge de i min bachelor

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er enig i Martinsen eller Henderson. Travelbee passer mer til oppgaver med psykiatrifokus synes jeg, mens Henderson tar for seg mer pleie, og ser på de fleste viktige behov. Martinsen er bra når det gjelder terminale pasienter fordi hun skriver om sykepleie som er rettet mot de sykeste av de syke. Mer fokusert på omsorg enn egenomsorg. Katie Eriksson har fokus på det åndelige, uten at jeg husker så mye mer. Ville i alle fall valgt omsorgsteoretikere (Martinsen + Eriksson) eller behovsteoretikere (Henderson) til en slik oppgave, framfor interaksjonsteoretikere (Travelbee).

 

Edit: Først nå så jeg hvor gammel tråden var.. hehe.. Håper den gikk bra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Elizabeth

Hei, jeg skal skrive bacherlor oppgave nå, og skal skrive om kommunikasjon med dement rammende pasienter? Hvem skal jeg velge som sykepleierteoretiker?

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Her er ett par bachelor oppgaver som omhandler det du skal ta for deg, bør finne en teoretiker der inne ;)

 

"Kommunikasjon og demens"

http://brage.bibsys.no/diakon/retrieve/4283/Bachelor2012syk3002.pdf

 

"Hvordan kan sykepleier kommunisere i situasjoner der brukerens evne til å kommunisere er sviktende som følge av demens?"

http://brage.bibsys.no/hibo/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_31082/1/Johnsen_Johanne.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Christine

Har akkurat startet på bacheloroppgaven. Jeg skriver om unge voksne med nyoppdaget revmatoid artritt. Jeg skal skrive om hvordan skyelpeieren kan bidra til å ivareta pasientens behov, samt gjøre hverdagen lettest mulig. Jeg kommer til å fokusere på akuttfasen i tiden rundt diagnosen settes, og viktigheten av behandling, støtte og omsorg fra sykepleieren i denne tiden. Svinger mot Henderson, men leser også litt om Doris Carnevali, noen som vet om hun kan være noe for denne oppgaven? Finner lite info om henne på nett.

 

På forhånd, takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg tok grunnutdanning krevde de at det ble henvist til relevant teoretiker, og selv nå på videreutdanning forventes det i enkelte oppgaver at man refererer til en (avhengig av hva man skriver om naturligvis).

 

Jeg vet ikke helt i hvilken grad du mener at sykepleieren skal støtte pasienten under den første tiden, men Travelbee er jo kjent for dette med menneske-til-menneske-forholdet og "å bruke seg selv terapeutisk". Det kan jo være verdt å ta en titt på henne om det er i denne gata du tenker å vinkle det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy