LeneHT Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Skal pasienten ligge eller stå når man setter en intramuskulær injeksjon? Ønsker begrunnelser! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beth Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Finnes det noen begrunnelser for dette ? Jeg har satt i.m. inj. både på stående og liggende personer. Kan ikke skjønne at det har noen særlig betydning....................... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted April 5, 2010 Report Share Posted April 5, 2010 Først av alt velkommen hit Jeg ser heller ingen grunn til å velge det ene fremfor det andre. Men har pasienten tendens til å få vasovagal reaksjon av sprøyter ville jeg gitt det liggende og latt pasienten blitt liggende en stund for å forebygge en slik reaksjon. Det er også lurt og la pasienter med sprøyteskrekk ligge, da de lettere kan få en slik reaksjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeneHT Posted April 5, 2010 Author Report Share Posted April 5, 2010 Først av alt velkommen hit Jeg ser heller ingen grunn til å velge det ene fremfor det andre. Men har pasienten tendens til å få vasovagal reaksjon av sprøyter ville jeg gitt det liggende og latt pasienten blitt liggende en stund for å forebygge en slik reaksjon. Det er også lurt og la pasienter med sprøyteskrekk ligge, da de lettere kan få en slik reaksjon. Takk for velkomst hilsen Ok, vi har en diskusjon på gang på jobben! Hvor vi ikke blir enige om for eller imot! Derfor henvender vi oss hit, i håp om å få flere helsepersonells syn og mening om akkurat dette Tusen takk for svarene jeg får ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted April 6, 2010 Report Share Posted April 6, 2010 Takk for velkomst hilsen Ok, vi har en diskusjon på gang på jobben! Hvor vi ikke blir enige om for eller imot! Derfor henvender vi oss hit, i håp om å få flere helsepersonells syn og mening om akkurat dette Tusen takk for svarene jeg får ! Det hadde vært spennende å høre hvilke argumenter de har for og imot på jobben din Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
banshee Posted April 6, 2010 Report Share Posted April 6, 2010 Hvis man absolutt MÅ velge, er vel ligge best, både med tanke på det som er nevnt før, og fordi pasienten er stødigere. Innbiller meg også at det er lettere å ha kontroll over nåla da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clavicula Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 Jeg tenker ligge, både mtp det som allerede er nevnt i tråden, og fordi det er lettere for pasienten å slappe av når vedkommende ligger. Mindre vondt og mindre stress Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjest Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 Dette er jo helt opp til pasient selv og hva han/hun føler er mest komfortabelt. Har vært borti at pasienter som ofte må ha intramuskulære injeksjoner, som depotmedisin, foretrekker å stå når de får sprøyten satt i setemuskelen. Dette fordi de føler selv at de har kontroll over muskelen, da de strammer den litt ved å stå oppreist. For oss er jo dette en treningssak. Har bare satt intramuskulær injeksjon tre ganger på stående pasienter, og alle gangene har det gått supert. Føler egentlig at det er lettere å sette sprøyten rett fram på en stående pasient, enn å sette den ned på en liggende pasient. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boksarnaso Posted November 3, 2010 Report Share Posted November 3, 2010 Jeg pleier å spørre pasienten hva han/hun foretrekker og om de har sprøyteskrekk eller lignende. Jobber på legevakt, så det er en del som har magesmerter/ryggsmerter og derfor helst vil ligge/stå. Så lenge jeg kommer til der jeg skal og ikke må stå på hodet er jeg fornøyd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anitra Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Skal pasienten ligge eller stå når man setter en intramuskulær injeksjon? Ønsker begrunnelser! Hei. Er helt ny her, men har nettopp jobbet med en prosedyre for intramuskulær injeksjon. Leste da i tidsskrift og lærebæker, og det jeg fant angående pasientens posisjon eller leie gjengir jeg her: Korrekt lokalisasjon av injeksjonssted utføres best når pasienten ligger i sideleie. Så lenge lokalisasjon og merking av injeksjonssted er riktig utført, kan selve injeksjonen gis mens pasienten sitter eller står. Injeksjonen anbefales ikke å gis i den store setemuskelen (gluteus maximus), men om denne muskelen velges, anbefales at pasienten ligger på magen, med tærne pekende innover for å få til en hoftevridning, eventuelt på siden med kneet bøyd 20° innover. I praksis skjer det gjerne at pasienten står under injeksjonen. Kneet må da bøyes lett innover Denne artikkelen er interessant: http://www.nursingtimes.net/1952004.article Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Først av alt velkommen hit Så spennede at du har satt deg inn i dette. Jeg var ikke klar over at man måtte måle opp injeksjonstedet mens pasienten ligger. Takk for link, da skal jeg se på denne artikkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 her er en til http://www.impactednurse.com/?p=2250 dette er jo kjempeinteressant da!! dette må taes med på jobb!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerica.ro Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Skal pasienten ligge eller stå når man setter en intramuskulær injeksjon? Ønsker begrunnelser! Hei, Alle posisjoner trnger aa unngaa stillinger som kan skade sciatic nerve . Noen gang smertene er kraftige i staaende eller sittende posisjon. intramuskuler injeksjon kan utfoeres ; -sittende posisjon ,brukes hele over delen av rumpeballe -staaende posisjon,brukes den delen supero-eksterno av rumpeballe. -liggende posisjon ,brukes den siden ventrogluteale av rumpeballe Uanset av posisjon som er brukt det best stedet er i.m.gluteus medius-minimus.dvs. lateral delen av hoften. AArsaken er at omraadet er uten store aarer eller nerver og muskelen er godt utviklet baade hos barn og voksen Jeg bruker liggende posisjon er det best baade for barn og voksen,etter administrere injeksjon pasienter ligger ennaa 5-10 minuter for godt resorbsjon. Men naar pasienter oensker sittende eller staaende posisjon jeg bruker det.Forklarer pasienten at det er mulig aa bli mer vondt injeksjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest heidi84 Posted April 5, 2011 Report Share Posted April 5, 2011 Kjempe flotte linker over her Min erfaring hos personer med demens er at i de fleste tilfellene er det lettest å sette i.m. stående Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts