Jump to content
Sykepleiediskusjon

Butterfly og Morfin


Søster Sara

Recommended Posts

Hos våre terminale pasienter er det vanlig å legge inn en butterfly subcutant i armen. I denne administrerer vi Morfin, Scopolamin, Dormicum osv.

Det jeg lurer på er: skyller dere med NaCl etter gitt medikament? Vi har vært vant med å gjøre det, inntil for noen dager siden da en lege sa at det bør vi ikke gjøre. ;)

Nå fikk vi ikke en grunn til at vi ikke skulle skylle med saltvann, så kanskje noen her inne vet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ut at sykepleierne hos oss bruker begge deler. Noen skyller mens andre ikke. Jeg så for meg dette:

En pasient får 5 mg Morfin (o,5ml) i butterflyen og sykepleieren skyller ikke (nå ligger det igjen 0,6 ml Morfin igjen i slangen for så mye rommer den). Så kommer neste sykepleier på vakt og gir samme dosen, men skyller med 0,6 ml NaCl. Pasienten får da 5 mg Morfin som allerede ligger i slangen, samt at NaCl presser i tillegg 6 mg Morfin ut av butterfly-slangen... Altså, pasienten får over det dobbelte av hva som er foreskrevet.

Neste gang sykepleieren (som ikke skyller) setter 5 mg Morfin, får pasienten kun saltvannet som ligger i slangen..

 

Det var derfor jeg ønsket å høre hva som er mest vanlig.

 

Litago: vi setter butterfly både i armen og magen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg fant ut at sykepleierne hos oss bruker begge deler. Noen skyller mens andre ikke. Jeg så for meg dette:

En pasient får 5 mg Morfin (o,5ml) i butterflyen og sykepleieren skyller ikke (nå ligger det igjen 0,6 ml Morfin igjen i slangen for så mye rommer den). Så kommer neste sykepleier på vakt og gir samme dosen, men skyller med 0,6 ml NaCl. Pasienten får da 5 mg Morfin som allerede ligger i slangen, samt at NaCl presser i tillegg 6 mg Morfin ut av butterfly-slangen... Altså, pasienten får over det dobbelte av hva som er foreskrevet.

Neste gang sykepleieren (som ikke skyller) setter 5 mg Morfin, får pasienten kun saltvannet som ligger i slangen..

 

Det var derfor jeg ønsket å høre hva som er mest vanlig.

 

Litago: vi setter butterfly både i armen og magen.

 

Absorpsjonen fra subkutant vev er allerede langsomt, jeg tenker at man ved å fortynne medikamentet med NaCl antakelig forsinker og/eller forringer ønsket effekt. Dersom man ikke skyller, kan man ta høyde for dette ved første gangs administrasjon. Det er i den forbindelse selvsagt viktig å kun administrere ett medikament pr butterfly.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hos oss har vi brukt butterfly som rommet 0,3 ml i slangen. Vi har da skyllt med 0,3 ml Na Cl for å sikre at pasienten får medikamentet. Nå skal vi gå over til en annen type butterfly som ikke har så stort volum i slangen. (0,1 ml tror jeg det var), da trenger en ikke å skylle, en tar bare 0,1 ml mer av medikamentet når en skal bruke butterflyen første gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Hei.

 

Vi bruker å fylle slangen med medikamentet vi, og hver gang det skal administreres feks 0,5 ml (5mg) morfin, trekker vi mengden opp og setter det. Da får pasienten alltid den dosen han skal ha og det er ikke behov for å skylle. Det som er vikitig er at ALLE er innerforstått med at det ikke skal skylles... Jeg har alltid gjort det slik. PS: Viktig å fylle slangen FØR en legger inn butterflyen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vi bruker å fylle slangen med medikamentet vi, og hver gang det skal administreres feks 0,5 ml (5mg) morfin, trekker vi mengden opp og setter det. Da får pasienten alltid den dosen han skal ha og det er ikke behov for å skylle. Det som er vikitig er at ALLE er innerforstått med at det ikke skal skylles... Jeg har alltid gjort det slik. PS: Viktig å fylle slangen FØR en legger inn butterflyen.

sånn gjør vi det også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg er også vant med å skylle det det er plass til i slangen. Lurer også på hvor lenge dere lar Sub-q ligge i?

 

Jeg har hatt en praksisperiode på en lindrende sykehusavdeling hvor mye brukte mye sub-q nåler. Disse behøvdes kun å skiftes en gang i uka hvis de så fine ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 months later...

Jeg har sjekket opp dette i ettertid, og i bruksanvisningen for SubQ, står det at den kan ligge inne i 48 timer.

 

Retter meg selv etter å ha vært på kurs i palliativ omsorg, siden du har helt rett, Misty. :) Vanlig liggetid for Sub-Q er mellom 3-7 dager ettersom hvordan den fungerer.

Det ble også sagt at man skal skylle i etterkant. På den lindrende avdelingen skylte de med 5 ml, men i slangene vi bruker er det bare plass til 0,12 ml. Skyller derfor med et par milliliter, og regner at man må se litt an hvilken type Sub-Q man bruker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Florence

Vi skyller aldri.. Vi skriver på plasteret som ligger over hvilket medikament som er i slangen. Om slangen rommer 0,1 ml, og vi setter inn 0,5 ml med Morfin, så vil jo den "gamle" morfinen som ligger i slangen bli pressa inn, sammen med 0,4 av de i sprøyta, og den siste 0,1 i sprøyta bli liggende i slangen til neste gang.

Jeg jobber på sykehjem, så denne typen administrering brukes stort sett i terminalfasen, og da ligger butterflyen så lenge det er fint, for å hindre unødig stikking. Samme med pvk.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 8 months later...
Guest SigridSplstud

Kan man bruke er enn ett preparat i en Sub-Q?
I vår prosedyre (Hedmark) står det at den kan sitte i i 5-7 dager, men det er om innstikksstedet er OK

Link to comment
Share on other sites

Kan man bruke er enn ett preparat i en Sub-Q?

I vår prosedyre (Hedmark) står det at den kan sitte i i 5-7 dager, men det er om innstikksstedet er OK

Jeg har liten erfaring med sub-Q, Men nå tok jeg et søk og fant dette, så svaret er vel at man kan ikke sette mer enn ett medikament i hver kanyle: "3.4 Behovsmedisin

Pasienten kan ha behov for ekstradoser av medikament som er blandet i sprøyten. Ekstradoser
kan gis peroralt eller det kan legges inn et ekstra sub-q-sett til dette. Det brukes en kanyle til
hvert medikament. Merk gjennomsiktig bandasje med medikament og styrke.
Det anbefales ikke å gi ekstradoser via pumpen."
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Lærte og ikkje skylle. tek berre opp plass i vevet gjev og alt i ein sub q så sant ein ikkje gjev eit "Stort " volum på ei gong. ein må berre tenkja kva ein gjev og på engda. gjev eg haldol skyller eg om eg ikkje skal gjev meir men skal eg gjev morfin gjev eg berre dette etterpå . hovedpoenege er at ein følger prosedyren der ein arbeider. skyller nokon medan andre ikje gjer det blir det berre rot :-)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg fant ut at sykepleierne hos oss bruker begge deler. Noen skyller mens andre ikke. Jeg så for meg dette:

En pasient får 5 mg Morfin (o,5ml) i butterflyen og sykepleieren skyller ikke (nå ligger det igjen 0,6 ml Morfin igjen i slangen for så mye rommer den). Så kommer neste sykepleier på vakt og gir samme dosen, men skyller med 0,6 ml NaCl. Pasienten får da 5 mg Morfin som allerede ligger i slangen, samt at NaCl presser i tillegg 6 mg Morfin ut av butterfly-slangen... Altså, pasienten får over det dobbelte av hva som er foreskrevet.

Neste gang sykepleieren (som ikke skyller) setter 5 mg Morfin, får pasienten kun saltvannet som ligger i slangen..

 

Det var derfor jeg ønsket å høre hva som er mest vanlig.

 

Litago: vi setter butterfly både i armen og magen.

 

Jeg fant ut at sykepleierne hos oss bruker begge deler. Noen skyller mens andre ikke. Jeg så for meg dette:

En pasient får 5 mg Morfin (o,5ml) i butterflyen og sykepleieren skyller ikke (nå ligger det igjen 0,6 ml Morfin igjen i slangen for så mye rommer den). Så kommer neste sykepleier på vakt og gir samme dosen, men skyller med 0,6 ml NaCl. Pasienten får da 5 mg Morfin som allerede ligger i slangen, samt at NaCl presser i tillegg 6 mg Morfin ut av butterfly-slangen... Altså, pasienten får over det dobbelte av hva som er foreskrevet.

Neste gang sykepleieren (som ikke skyller) setter 5 mg Morfin, får pasienten kun saltvannet som ligger i slangen..

 

Det var derfor jeg ønsket å høre hva som er mest vanlig.

 

Litago: vi setter butterfly både i armen og magen.

Du kan trylle jo!. 5mg blir plutselig 6mg. bare putt det i en butterfly.

Link to comment
Share on other sites

Vi har alltid gått ut i fra at det er 0,2ml i et butterfly sett, men mulig det finnes ulike typer. Så f.eks.ved en førstedose morfin får pasienten 8mg morfin (dersom du trekker opp en hel ml), også lar man 0,2 ligge igjen i settet. Etter dette vil pasienten alltid få rett mengde morfin fordi det alltid ligger igjen morfin i settet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy